آسیب های ناشی از وسواس در کودکان

اختلال وسواس در کودکان

مشاور روانشناسی کودک | اختلالات یادگیری کودکان | ندای درون : وسواس در کودکان بیشتر به این نکته برمی گردد که در برخی موارد میزان درک و شعور کودک به حدی است که درست و غلط انجام دادن و یا ندادن امر را تشخیص می دهند و این موضوع را نوعی وسواس هایی همراه می کند.کودک احساس می کند که اگر این رفتار ها را انجام ندهد نمی تواند بر مشکلاتی که دارد فائق بیاید.

وسواس در کودکان یکی از شایع ترین اختلالاتی است که نوع فکری آن از مهمترین ویژگی آن است.در بسیاری از موارد امکان دارد کودکان در طول زندگی خود مشکلاتی را تجربه کنند و به نگرانی های روزمره آنها تبدیل شوند.زمانی که این افراد نتوانند که افکار مربوط به آن را کاهش دهند و یا به آنها پایان دهند و زندگی روزمره را به شدت تحت تاثیر افکار منفی ناشی از مشکلات قرار دهد نیاز به درمان پیدا خواهند کرد.در این گونه مواقع مراجعه به روان درمانگر بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود.

آسیب های ناشی از وسواس در کودکان

مفهوم وسواس در کودکان

برابر آنچه که روانشناسان معتقدند این اختلال زمانی به اوج خود می رسد که کودک در ذهن خود مشکل بزرگی را دارد و در پی حل کردن است و برای آن تشریفاتی را در ذهن خود مجسم کرده اند که با آن می توانند از شر مشکل بزرگ رهایی یابند.در واقع می خواهند روشی را پیدا کنند که میزان استرس ایجاد شده را پایین بیاورد.

البته باید عنوان کرد که اینگونه روش ها اغلب موفقیت آمیز هم نیستند.خود کودک نیز در اکثریت مواقع می داند که این وسواس ها در حل مشکل تاثیری ندارد ولی باز بر روی آن تاکید دارد و ترک کردن آن با مقاومت بسیار بالایی برخوردار است فرد را دچار اضطراب می کند.

آسیب های وسواس در کودکان

وسواس در کودکان به طور معمول در بر دارنده آسیب های بسیار زیادی هم برای خود کودک و همچنین برای خانواده آنها است.زمانی که فرزند یک خانواده به این اختلال مبتلا می شود با افت شدید کیفیت زندگی فرد مواجه می شوند.یکی از پیامد های منفی این موضوع پایین آمدن عملکرد کودک است به طوری که اینگونه کودکان که از میزان ابتلای شدید و یا متوسط رنج می برند اگر به پزشک و یا درمانگر مراجعه نکنند هم باعث آزار دادن خانواده خود خواهند شد و هم عملکرد اجتماعی آنها پایین می آید.

عدم توانایی در دوست یابی یکی دیگر از مشکلات و آسیب هایی است که سراغ این کودکان خواهد آمد.پایین آمدن میزان اعتماد به نفس از دیگر پیامد های منفی این اختلال است.زمانی که فرد از این اختلال رنج می برد حتی در پیش بردن وظایفی که در مدرسه به او محول می شود،مانند انجام درست تکالیف خود ناتوان می شود و در آینده سبب می شود که نتواند به مقاطع بالاتر رشد پیدا کند و در نتیجه از درس خواندن بیزار می شود.

وابستگی که در بین اعضای خانواده ایجاد می شود و یا قضاوت کردن رفتار های بزرگتر ها و ناتوانی در استفاده مناسب از اوقات فراغت و … از جمله این مشکلات هستند که باید به طور آنها را مدنظر داشت.شایان توجه است که عدم درمان این اختلال و جد نگرفتن آن باعث می شود که کودک در دوران بزرگسالی همچنان این مشکلات را با خود به یدک بکشد و نتواند به آنچه که لازم است دست پیدا کند و از پیشرفت قابل توجه باز خواهد ماند.

کودکان تا چه حدی قادر به شناسایی اختلال وسواس هستند

وسواس در کودکان یکی از انواع اختلالات رفتاری است که اغلب در کودکان رخ می دهد و ذهن آنها را درگیر رفتار هایی می کند که ناشی از افکار کاملا وسواسی است.کودکانی که به این رفتار های غیر منطقی دچار هستند می دانند که آنچه انجام می دهند به هیچ عنوان طبیعی نیست و نمی توان به آن استناد کرد ولی در عین حال نیز نمی توانند از آن دست بکشند.

به گفته کارشناسان و روان درمانگران حوزه اجتماعی کودکان در مورد مشکلاتی که دارند آنطور که لازم است نمی توانند درک درستی داشته باشند.بر همین اساس است که نمی توانند نشانه های بیماری که دچار آن هستند را به طور کافی بیان کنند.یکی از مسائلی که باعث می شود تشخیص این بیماری را با تاخیر مواجه کند عدم فهم کودک در شناخت ماهیت اختلال است.

در برخی از موارد نیز افراد خردسال نمی خواهند واقعیت ها را در مورد بیماری خود قبول کنند و به همین دلیل آنها را انکار می کنند و در بسیاری از موارد رفتار های خود را پنهان می کنند.

علائم وسواس در کودکان چیست

وسواس در کودکان باعث می شود که فرد احساس ناراحتی کند و در عملکرد او تاثیر زیادی را داشته باشد.عدم توجه به این امر موجب می شود در بزرگسالی آسیب های زیادی متوجه فرد شود و زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد.بیشتر رفتار های غیر معمولی که از طرف کودک رخ می دهند از کنترل فرد خارج هستند.

به عبارتی دیگر خود کودک هم نمی خواهد که این رفتار را داشته باشد ولی به دلیل عدم توانایی در کنترل آنها به نوعی دچار مشکلاتی ناخواسته می شود.این گونه رفتار ها بیشتر به دلیل وسواس هایی است که در جهت کاهش اضطراب انجام می شوند.هر چند که انجام این رفتارها و یا داشتن افکار های مرتبط با آن زیاد خوشایند نمی باشد،اما زمانی که کودک در شرایط اضطرابی قرار می گیرد مجبور به این تشریفات می باشد.

راهکار های درمانی وسواس در کودکان

راهکار های درمانی در کودکان

درمان کردن اختلال وسواس در کودکان به صورت آنی امکان پذیر نیست و باید پروسه ای طولانی را برای آن در نظر داشت.حمایت خانواده می تواند در این راه نقش موثری را ایفا کند.از طرف دیگر زمانی که کودک مشکلاتی را که دارد بپذیرد و بر اختلال به وجود آمده در ذهن خود ایمان داشته باشد بهتر می توان نتیجه گرفت.نحوه کنترل این افکار و رفتار ها در حصول نتیجه بسیار تاثیر گذار است.

مرکز مشاوره و روانشناسی ندای دورن یکی از مهمترین مراکزی است که در زمینه های مختلف روانی می تواند مشکل گشای شما باشد.
شود.در بسیاری از موارد هم این موضوع چندان خوشایند خود او هم نیست ولی بنا به عادتی که پیدا کرده است نمی تواند از آن دست بکشد.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون