آثار طلاق بر کودکان و نوجوانان

آثار طلاق بر کودکان و نوجوانان

جدای از سن و جنسیت آثار طلاق بر کودکان و نوجوانان همیشه ناراحت کننده و گاهی هم ویران کننده است. جدایی و قطع ارتباط والدین با همدیگر فرزندان را دچار نوعی سرخوردگی خواهد کرد.زیرا این اتفاق تا ابد به عنوان اتفاقی ناگوار در زندگی آن ها باقی خواهد ماند. شاید سال ها طول بکشد تا بتوانند با این موضوع کنار بیایند. در هر حال کنار آمدن آن ها به معنی فراموشی اصل قضیه نخواهد بود.

آثار طلاق در کودکان بیشتر است یا در نوجوانان

آثار طلاق بر کودکان و نوجوانان به طورحتم یکسان نخواهد بود. اغلب افراد فکر می کنند. این اتفاق بیشتر بر روی کودکان تاثیر دارد زیرا آنان از لحاظ سنی کوچک تر هستند و مفهوم طلاق را درک نخواهند کرد. هر چند جدایی والدین از همدیگر کودکان را به شدت درگیر خواهد کرد. ولی اگر این مسئله را بیشتر کندوکاو کنیم درخواهیم یافت که نوجوانان هم به نوبه خود متحمل صدمات و ناراحتی هایی به مراتب بدتر خواهند شد.

طلاق بر نوجوانان چه تاثیری دارد

آنان جدای از جنسیت به دوران حساس زندگی خود رسیده اند. در این دوران احتیاج به راهنما و یک همراه دلسوز مانند پدر و مادر دارند. ولی با جدایی والدین و آغاز زندگی جدید از سوی هر کدام از آنان،و غافل شدن از وضعیت او سبب بروز مشکلات عدیده ای در دختر یا پسر نوجوان خواهند شد. در این میان نوجوان این خلاء را در جایی دیگر پر خواهد کرد. مثلا با دوستان و همکلاسی ها و یا حتی ممکن است این جای خالی را با جنس مخالف پوشش دهد.

در صورتی که شخص نوجوان هنوز به مرحله تکامل فکری و شخصیتی نرسیده است و این تعاملات غیر معقول می تواند آسیب های روانی و شخصیتی فراوانی را برای او به همراه داشته باشد. گاهی هم به کلی باعث تغییر مسیر زندگی او خواهند شد. و او را از مسیر و روال عادی و اصلی یک زندگی نرمال خارج خواهند کرد.

آثار طلاق بر کودکان

آثار طلاق در هر سنی بدون شک یکی از مخرب ترین اثرات را به همراه خواهد داشت و موجب ناراحتی و سردرگمی کودک یا نوجوان خواهد شد. هر کودکی بنا به شخصیت و و وضعیتی که دارد واکنش متفاوتی نسبت به این موضوع خواهد داشت. بر اساس تحقیقات فراوانی که در این زمینه انجام شده است. نشان می دهد که کودکان در سنین 5 تا 6 سال بیشتر مستعد تاثیرات منفی طلاق هستند.

زیرا کودکان در این مرحله هنوز به سن شناخت از طلاق نرسیده اند. هنوز درک درستی از جدایی والدین خود ندارد. هردو را دوست دارد. می خواهد با هر دو باشد. در صورتی که شرایط ایجاب می کند که یکی را انتخاب کنند. این امر باعث بروز بسیاری رفتارهای هنجار شکن در کودک خواهد شد. در کودکان زیر نه سال امکان دارد. دوباره رفتارهای خردسالانه در آن ها تشدید شود.

برای مثال به تنهایی قادر نخواهند بود به دستشویی بروند. یا لباس خود را عوض کنند و یا انگشت خود را مانند یک کودک یک ساله مدام در دهان می گذارد و آن را خواهند مکید. این کودکان دچار برخی احساسات مانند خشم و بی اعتمادی و زود رنجی خواهند شد.

آثار طلاق بر نوجوانان

آثار طلاق بر این رده سنی تا حدودی خطرناک تر و نگران کننده تر از وضعیت کودکان در این شرایط است. نوجوان ممکن است دچار تضاد شود. گاهی اوقات بعد از اینکه پدر و مادر رسما از هم جدا شدند. به عمق ماجرا وارد خواهند شد. اغلب ساعت های زیادی را به فکر کردن درباره این موضوع می پردازد. گاهی اوقات خود را در این رابطه مقصر می دانند.

این موضوع باعث به وجود آمدن احساس گناه در آنان خواهد شد. آن ها معمولا از وضعیتی که در خانواده به وجود آمده است عصبانی می شوند و به روش های مختلف عصبانیت خود را بروز می دهند. بعضی از نوجوانان به شدت از والدین خود آزرده خواهند شد. ممکن است به وجود آمدن وضعیت موجود را تقصیر یکی یا هر دوی آن ها بدانند.

بنا به شرایطی که برای نوجوان به وجود خواهد آمد. نوع واکنش او ممکن است متفاوت باشد. مثلا اگر قبل از طلاق جو خانه پر از تشویش و مشاجره های طولانی بوده باشد. نوجوان بعد از طلاق احساس راحتی و آسایش خواهد کرد. البته این احساس زودگذر و موقتی است.

مشکلات رفتاری ناشی از طلاق و آثار آن بر کودکان و نوجوانان

آثار طلاق بر کودکان و نوجوانان به شکل های مختلفی بروز خواهد کرد و تاثیرات مخرب زیادی را به همراه خواهد داشت.کودکان و نوجوانانی که با این مسئله روبرو بوده اند تا حد زیادی نسبت به افراد که همراه پدر و مادر خود زندگی کرده اند. دچار مشکلات برونی سازی خواهند شد.

مشکلاتی مانند: بزهکاری، اختلالات سلوک و همچنین رفتارهای تکانشی. علاوه بر این عده زیادی از کودکان و نوجوانان بعد از طلاق پدر و مادر خود تا حد بسیاری تعامل و سازش با همسالان خود را از دست خواهند داد. به طوری که به صورت مداوم به دوستان و همسالان خود درگیری خواهند داشت.

نوجوانان ممکن است یک نوع حالت بی اعتمادی نسبت به والدین و یا افرادی که با آنان زندگی خواهند کرد را از خود بروز دهد. حتی ممکن است بنای پرخاشگری و ناسازگاری را با خواهر و برادر خود بگذارد و نسبت به آنان احساسی انتقام جویانه و کینه توزانه داشته باشند.

طلاق بر کودکان چه تاثیری دارد

آثار طلاق بر کودکان و نوجوانان همیشه و در هر حالتی دردناک و البته خطرناک خواهد بود. اما اگر والدین بعد از جدایی فرزند خود را به حال خود راه نکنند و شرایط او را بعد از این مسئله در نظر داشته باشند. این صدمات و خطرات را تا حد زیادی می توان کنترل و حتی جبران کرد. بنابراین لازم است .

یکی از والدین یا هر دوی آن ها از یک مشاور و متخصص در این باره کمک بگیرند. تا فرزند خود را از آسیب های روحی و روانی که به واسطه جدایی آن ها برایش پیش آمده حفظ کنند. کلینیک و مرکز تخصصی مشاوره ندای درون یکی از بهترین و موفق ترین مراکز مشاوره خانواده در کشور است که با داشتن نیروهای متخصص و آگاه در زمینه های مختلف روانشناسی آماده ارائه خدمات مشاوره ای و روانشناختی به کودکان و نوجوانان و والدین می باشد.

لذا برای رزرو وقت و همچنین کسب اطلاعات بیشتر درباره تجربه و سابقه کار این مرکز به وب سایت رسمی ندای درون مراجعه کنید.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون