آیا طلاق والدین موجب خشم کودکان میشود

آیا طلاق والدین موجب خشم کودکان میشود

 

مشاوره طلاق | مشاور روانشناسی کودک | ندای درون : آیا طلاق والدین موجب خشم کودکان میشود.از بزرگ ترین دلایل بروز

خشم کودکان، طلاق پدر و مادر است. وقتی جدایی در خانواده اتفاق بیفتد طیف گسترده ای از عواطف گریبان اعضای خانواده بخصوص کودکان را خواهد گرفت. گاهی این احساس منفی تا سالیان سال با فرد باقی خواهد ماند و بر کیفیت زندگی کودکان حتی در بزرگسالی تاثیر منفی خواهد داشت.

تاثیر طلاق بر رفتار و خشم کودکان

اغلب والدین بعد از جدایی شاهد رفتار و واکنش های غیرمنتظره ای از کودکان خود خواهند بود. به همین دلیل می خواهند بدانند که آیا جدایی باعث ایجاد خشم در فرزندان آن ها شده است یا نه؟

آیا طلاق والدین موجب خشم کودکان میشود

در اینجا باید با یک بله قاطع به آن ها جواب داد. البته باید متذکر شد که میزان بروز خشم به عواملی مانند: میزان سازگاری، نحوه رفتار والدین در حین جدایی، شخصیت و جنسیت، حمایت افراد مرتبط با کودک و همچنین درگیری والدین بستگی دارد. در هر حال ایجاد خشم در کودکان طلاق حتمی است. فقط میزان آن فرق می کند. واقعیت امر این است که کودک با طلاق والدین دچار بحران های متعددی خواهد شد که خشم فقط یکی از آن ها است. به طور طبیعی کودکان بعد از طلاق تا مدت ها دیگر فرد سابق نخواهد بود.

کنترل خشم در کودکان در طلاق والدین

کودکان به ویژه کودکان طلاق واکنش های متفاوتی در مواجهه با مقوله طلاق دارند. اما بروز خشم تقریبا یک واکنش مشترک در میان همه آن ها است. علت اصلی خشم بعد از جدایی والدین این است که کودکان احساسات منفی دیگری مانند: دل شکستگی، ترس، سردرگمی، شکست و اندوه به او هجوم خواهند آورد. به نسبت همه این احساسات خشم یک واکنش تمام منفی نیست.

گاهی اوقات حتی می تواند واکنشی مفید باشد. خشم دراین کودکان باعث می شود تا احساسات سرکوب شده را ابراز کنند. و فشار و سرخوردگی های شدید ناشی از دوری از پدر یا مادر را راحت تر تحمل کند.

حدود خشم کودکان طلاق

حد و میزان خشم کودکان طلاق حدودی در میان دو دسته از افراد مرتبط با کودک است. در دسته اول خشم کودکان را به شدت سرکوب خواهند کرد. درنتیجه باعث می شود تا سرشکستگی و اندوه کودک موجب گوشه گیری و بی اعتنایی به اتفاقات پیرامون، بی تفاوت بودن نسبت به افراد دور و بر و همچنین افسردگی شود. در دسته دوم کودکان را هنگام خشمگین شدن به حال خود رها می کنند.

هیچ حد و مرزی را برای خشم او در نظر نخواهند گرفت و عملا او را به خشمگین شدن تشویق خواهند کرد. در این حالت کودک آرامش خود را از دست خواهد داد و در حالت عصبانیت قادر به کنترل خود نخواهد بود.

انواع بازی برای کنترل خشم در کودکان

بروز صحیح خشم در کودکان طلاق باعث خواهد شد تا این احساس در یک مسیر درست قرار بگیرد و در نتیجه مهار شود. یکی از راه های مهار صحیح خشم بازی است. انواع بازی های موثر برای این منظور وجود دارد که عبارتند از: نقاشی بر روی بادکنک، از کودک خواسته خواهد شد تا چهره ای عصبانی را روی بادکنک نقاشی کند. سپس به او خواهند گفت در نگه داشتن یا رها کردن و یا حتی لگد مال کردن بادکنک آزاد است.

دومین بازی نوشتن مواردی است که کودک را عصبانی خواهند کرد. این بازی بیشتر برای کودکانی است که خواندن و نوشتن را به خوبی یاد گرفته اند. درفرایند بازی از او خواسته خواهد شد تا به همراه مشاور هر کدام مواردی که باعث عصبانیتشان خواهد شد را بنویسند. سپس مشاور و کودک هر کدام موارد عصبانیت دیگری را حدس خواهند زد. در پایان لیست خود را به همدیگر نشان خواهند داد.

سومین بازی علامت گذاری یک لباس به عنوان لباس عصبانی است. به این ترتیب که از کودک خواسته خواهد شد تا در هنگام عصبانیت یک لباس مشخص به تن کند تا بتواند احساس خشم خود را به اطرافیان نشان بدهد.

نکات کلیدی هنگام بروز خشم کودکان در طلاق والدین

۱: با کودک خشمگین باید همدردی کرد.

۲: هرگز نباید او را رها یا ترد کرد.

۳: باید کلمات خشمگینانه را به کودک یاد داد تا در هنگام خشم بتواند آن ها را ادا کند.

۴: باید به کودک فهمانده شود. در هنگام خشم رفتارهایی مانند: فحش دادن، شکستن و پرتاب کردن اجسام، پاره کردن کتاب و دفتر خود، گاز گرفتن و فریاد کشیدن هرگز قابل قبول نخواهند بود. و بروز این اعمال در هنگام عصبانیت از او پذیرفته نخواهد شد.

۵: در صورت بروز این رفتارها با کودک با قاطعیت رفتار شود. نباید هیچ گونه توجیهی از سوی او را پذیرفت.

۶: باید به کودک یادآور شد که اگر ما هم به جای او بودیم حتما خشمگین می شدیم. این کار باعث موجه نشان دادن خشم او خواهد شد. و قطعا خشم او در یک مسیر درست هدایت خواهد شد.

دلایل خشم کودکان هنگام طلاق والدین

۱: خشم از یکی از والدین به خاطر ترک کردن خانه و دور افتادن از او

۲: خشم از پدر و مادر برای جدایی و دوری از همدیگر

۳: خشم به خاطر رفتار خود: زیرا ممکن است طلاق به خاطر عمل یا کاری که او انجام داده باشد انجام گرفته باشد.

۴: خشم به خاطر رفت و آمد های مکرر بین منزل پدر و مادر

۵: خشم به خاطر ایجاد احساسات منفی از جمله ترد شدن و بی اعتنایی پدر و مادر

۶: خشم به دلیل کنترل نداشتن بر اوضاع پیش آمده

خشم به دلیل تغییرات غیر منتظره ای که برای او به وجود آمده است.

نکات کلیدی هنگام بروز خشم کودکان در طلاق والدین

نکات کلیدی در مقابله با خشم کودکان بعد از طلاق

۱: کودکان ممکن است این احساس را به صورت رفتاری و کلامی از خود نشان دهد.

۲: گاهی اتفاق میافتد که کودک خشم خود را متوجه دوستان، والدین و حتی خواهر و برادر خود خواهند کرد.

۳: به کودک اجازه دهید تا خشم خود را از پدر و مادرش ابراز کند.

۴: تحت هیچ شرایطی با کودک خود متقابل به مثل نکنید.

۵: روش های مقابله با خشم کودک را بیاموزید.

۶: سر کودک را در هنگام خشم با یک بازی یا مسئله ای مهم دیگر گرم کنید.

برخورد صحیح با کودک در هنگام طلاق نیازمند آگاهی و دانش کافی است. برای رویارویی هر چه بهتر با این مشکلات با موسسه ندای درون تماس بگیرید. این مرکز آماده ارائه خدمات فوق تخصصی در همه زمینه های ناهنجاری رفتاری کودکان بعد از طلاق است. برای رزرو وقت می توانید به پیج رسمی اینستاگرام و کانال تلگرام و واتساپ مرکز مشاوره ندای درون مراجعه کنید.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون