با استرس مشکلات چگونه مقابله کنیم

با استرس مشکلات چگونه مقابله کنیم

 

مرکز روانشناسی تهران | مشاور در غرب تهران | ندای درون : با استرس مشکلات چگونه مقابله کنیم ؟امروزه به دلیل سختی هایی که در زندگی وجود دارد استرس به بخشی از آن تبدیل شده است. البته این موضوع تا حدودی می تواند طبیعی باشد و چنانچه از حد نرمال خود فراتر برود نگران کننده خواهد بود. این امر باعث بوجود آمدن مشکلات شدید روحی و در برخی موارد هم باعث اختلالات روانی خواهد شد.

یافتن روش های مناسب برای مقابله با آن تا حدود زیادی مرتفع کننده حالات ذهنی افراد و برطرف کننده آنها است. بسیاری از افراد به محض قرار گرفتن در شرایطی حساس دچار اضطراب شده و تصمیمات آنها را به کل تحت تاثیر خود قرار می دهد و نمی توانند آنطور که لازم است تصمیم بگیرند.

مهارت های کنترل اضطراب به فرد کمک می کند که نگرش تازه ای را در خود به وجود بیاورد و کنترل رفتارهای انگیزشی خود را در دست بگیرد. به این ترتیب از نگرانی راهی یافته و قدرت سیستم دفاعی بدن برای رویارویی با آن افزایش می یابد و نتیجتا کارکرد و عملکرد بهتری را می توانید داشته باشید.

با استرس مشکلات چگونه مقابله کنیم

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در جریان یک جر و بحث بوده باشید و پس از یک بگو مگو ساده، از کوره در رفته باشید و عصبانی شده باشید. این عصبانیت کنترل رفتار را کاهش می دهد و امکان دارد واکنش هایی غیر منطقی را به دنبال داشته باشد. بر همین اساس مساله اضطراب نسبی بوده و در میان افراد مختلف متفاوت و دارای شدت های متغیر است. در ادامه بحث راهکار هایی را برای کنترل و مدیریت آن ارائه خواهیم نمود.

برای مقابله با استرس مشکلات دست از نگرانی بردارید

اکثر مردم اعتقاد دارند زمانی که در یک موقعیت حساس قرار می گیرند، استرس زیاد می تواند به آنها کمک کند که تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند و تا حدود زیادی هم به درستی اینگونه تصمیمات باور دارند. متاسفانه این باور اشتباه را افراد در ذهن خود دارند و حتی در تربیت فرزندانشان هم این نکته را به عناوین مختلف انتقال می دهند.

این مسئله موجب افزایش نگرانی می شود. زمانی که شما در مورد یک موضوع خاصی احساس نگرانی دارید، باعث می شود که ذهن شما آماده یک رخداد ناگوار باشد و به تدریج افکار منفی ذهن را احاطه کرده و نمی توانید از این محاصره رهایی یابید.

این مساله زمانی نگران کننده تر خواهد شد که به مرور زمان به یک عادت مبدل شود. زندگی کردن با تشوش زیاد افکار بسیار ناخوشایند است. بر همین اساس برای آنکه زندگی همراه با آرامش را داشته باشید و از هرگونه ترس و وحشت به دور باشید باید شرایط را برای رسیدن به آرامش مهیا کنید. یکی از این شرایط جایگزین کردن افکار مثبت به جای افکار منفی است که به عنوان کلیدی برای حل مشکلات عمل می کند. باور داشته باشید که نگرانی برای جسم و روح بسیار خطرناک است.

در موقعیت های مختلف استرس را به خود سخت نگیرید

احتمال دارد که شما به خاطر اتفاقاتی که رخ داده است خودتان را مقصر بدانید. این شیوه تفکر به طرز قابل ملاحظه ای استرس را افزایش می دهد. بیشتر مردم دوست دارند که جایگاه خود را به بالاترین موقعیت های انسانی برسانند. این ویژگی موجب می شود که میزان اضطراب به میزان خیلی زیادی با فرد همراه شود. برای آنکه از احساس گناه و خود را شریک و مقر حادثه قلمداد نکنید باید هیچوقت خودتان را برای کار هایی که دیگر نمی توان آنها را کنترل کرد سرزنش نکنید.

باید تا می توانید سعی کنید که افکاری را که درون شما را بابت این قضیه آزار می دهند از خود دور کنید. توصیه می شود مکان خود را عوض کنید و از حضور در مکان هایی که افکار منفی را برای شما تداعی می کند دوری کنید. زمانی که در شرایط بدی قرار می گیرید و اتفاق بدی می افتد در درجه اول باید به گذشته کاری که انجام شده است برگردید و بررسی کنید که چه اتفاقی افتاده است و نکات مثبتی که از این مساله می توان استخراج کرد را یاد گرفت.

به این ترتیب یاد خواهید گرفت که احساس خشنودی را در روحیات خود افزایش دهید. به این ترتیب خواهید توانست که به فردی موفق و با میزان اعتماد به نفس بالا تبدیل شوید.

مواردی که در مقابله با مشکلات باید آنها را کنترل کرد

در برخی موارد ما کنترلی بر بعضی رفتارها و عوامل دیگر از سوی دیگران هستند، در هنگام مقابله با مشکلات نداریم. شاید به هر اندازه هم تلاش کنید نتوانید آنها را به کنترل خود در بیاورید. بر همین اساس باید موضوع پیش آمده را بررسی و مسائلی را که به هر دلیل نمی توانید تحت کنترل خود داشته باشید را با آنها به نوعی کنار بیایید. باید ذهن خود را آماده این نکته کنید که همه کنش ها و واکنش ها را نمی توان مدیریت کرد.

برای آنکه استرس خود را کم کنید کارهای خود را به تعویق نیندازید

نگرانی به تعویق افتادن امورات روزانه می تواند میزان استرس موجود را به طرز چشمگیری افزایش دهد. بهتر است تا می توانید برای امورات خود برنامه ریزی داشته و آنها را به موقع انجام دهید. این مشکل به راحتی قابل حل است و نباید در انجام کارهایی که تعویق آنها اضطراب و نگرانی را به دنبال دارند اهمال نمایید.

توصیه های لازم برای مقابله با استرس بالا در مشکلات

توصیه های لازم برای مقابله با استرس بالا در مشکلات

برای مقابله نمودن با استرس بالا یک سری اقدامات وجود دارد که با انجام آنها می توان بر شدت آن فائق آمد و آن را تحت کنترل خود در آورد. این نکات شامل موارد زیر هستند.

برای رسیدن به حد مطلوب برخورد با مشکلات باید رفتار های مثبت خودتان را افزایش دهید و خودتان تشویق به انجام آنها بکنید. بالا بردن اعتماد به نفس و حس شوخ طبعی در این راه بسیار مفید است.

خواب و ورزش کافی در مقابله با افکار منفی می توانند به شما کمک کنند. سعی کنید برنامه ای برای انجام فعالیت های روزانه خود تدوین کنید و بر اساس آن عمل کنید. از طرفی بیان احساسات، رژیم غذایی، کمال گرایی، تعطیلات، مسافرت، سرگرمی، عدم گرایش به مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی و … از دیگر مواردی هستند که باعث کاهش اضطراب شده و به مقابله با مشکلات به شما کمک می کنند.
در صورتی که به هر دلیل نمی توانید میزان اضطرابی را که در درون خود دارید کنترل و مدیریت کنید، توصیه می شود با مرکز مشاوره و روانشناسی ندای درون در ارتباط باشید.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون