با فرد خود شیفته چگونه برخورد کنیم

با فرد خودشیفته چگونه برخورد کنیم

اهمیت شناخت فرد خود شیفته

تشخیص و درمان اختلالات شخصیت | مشاور در جنت آباد | ندای درون : نحوه برخورد با فرد خود شیفته یکی از مسائلی است که باید از منظر روانشناسی به آن پی برد. در گام اول باید به این نکته برسیم که اساسا به چه کسی خودشیفته می گویند. اگر شما بر اساس حدس و گمان به یک نفر این انگ را بزنید مطمئنا او از قضاوت شما ناراحت می شود.

برای این کار شما باید با نشانه های آن آشنایی کامل داشته باشید و اینکه بدانید صرف وجود چند علامت به معنای ابتلای فرد به خودشیفتگی نمی باشد. یکی از مهمترین مواردی که امکان دارد برای هر کسی پیش بیاید مساله ازدواج است. شروع زندگی مشترک با فردی که به این اختلال رفتاری مبتلا شده است می تواند نهایت آزار دهندگی باشد.

برای همین منظور باید قبل از هر چیزی نسبت به شناخت کامل طرف مقابل اطمینان حاصل نمود و چنانچه علامت مربوط به اختلالات رفتاری را مشاهده نمودید باید به طور حتم از روش های درمانگرانه کمک بگیرید تا بتوانید به آرامش لازم در زندگی برسید.

با فرد خودشیفته چگونه برخورد کنیم

نحوه برخورد با فرد خود شیفته در طولانی مدت

یکی از مواردی که می تواند فرد خودشیفته را از این اختلال رهایی دهد، پیروی کردن از الگو های رفتاری مناسب است. این نوع اشخاص باید به عناوین مختلف یاد بگیرند که به چه طریقی باید رفتار کنند و چه اصولی را باید مد نظر داشته باشند تا بتوانند در بلندمدت بر خود مسلط شوند.

• در هنگام برخورد با افراد مبتلا به خودشیفتگی باید نیاز ها را مشخص نمود.

اگر شما از آندسته افرادی می باشید که نیاز دارید با کسی در ارتباط باشید، به طور حتم باید آن یک نفر به این اختلال دچار نشده باشد و اگر چنین اتفاقی رخ داد باید رابطه خود را به حداقل ممکن برسانید. چنانچه این ارتباط هیچگونه مشکلی برای شما به وجود نمی آورد باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

قبل از هر چیز از عدم آسیب رساندن به خود باید اطمینان کافی را داشته باشید و سپس به این رابطه ادامه دهید. این مورد بیشتر در خصوص افراد نزدیکی مانند همسر و یا والدین صدق می کند. اگر به هر دلیل دیگر نمی توانید رفتار های این گونه افراد را تحمل کنید باید در تصمیم هایی که گرفته اید تجدید نظر نمایید.

تاین طور به نظر می رسد که در برخی از مواقع این گونه افراد از طرف مقابل خود سواستفاده می کنند. بدین منظور باید از این رابطه صرف نظر کنید. ادامه دادن آن می تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد و شما را اذیت دهد و روح و روان شما را تحت تاثیر قرار دهد.

• محدودیت های این گونه افراد را قبول کنید

اگر از ته دل می خواهید با این افراد رابطه داشته باشید باید تمامی شرایط او را درک کنید و رفتار ها و انتظارات خود را مطابق با آنچه که به نفع شماست محدود کنید.

• ارزش های فردی را با مولفه های دیگر تعریف کنید.

اینکه شما به چه اصولی پایبند هستید صرفا به خود شما ربط دارد و افراد مبتلا به اختلال خودشیفتگی نباید از آنها خبر دار شوند. این مساله موجب می شود که در آینده از رفتار های شما سو استفاده شود و شما نتوانید معیار های متناسب با خود را بروز دهید.

• همدردی به خودشیفته ها موثر است

به طور کلی در یک رابطه دو سویه با این گونه افراد باید احساس همدردی را فراموش نکرد. چراکه ضمن داشتن اعتماد به نفس زیاد در وجود آنها، یک نیاز پنهانی و احساس خود کم بینی نهفته در درون آنها وجود دارد و این همدردی می تواند برای آنها بسیار موثر باشد.

نحوه برخورد با فرد خودشیفته در کوتاه مدت

در برقراری رابطه با فرد خودشیفته برای مدت زمان کم باید مواردی از قبیل آنچه که در ذیل آمده است را رعایت کنیم.
یکی از این موارد اجتناب کردن از بازی های ذهنی است. یکی از دلایل این کار عدم مقابله با اینگونه افراد است چرا که باید بخش منطقی مغز خودتان را در مواجه با رفتار های او نادیده بگیرید.

از دیگر مواردی که باید مد نظر داشت این است که نباید انتظار خوشحال کردن آنها را داشته باشید چرا که نگاه این اشخاص به شما به صورت بالا به پایین است و به هیچ وجه این امر امکان پذیر نخواهد بود. چنانچه بالاجبار در یک رابطه قرار گرفته اید توصیه می شود صرفا با گوش دادن رابطه خود را ادامه دهید تا در زمان مناسب قطع رابطه نمایید.

چرا که عدم توجه می تواند موجبات ناراحتی فرد را فراهم آورد و به شما آسیب برساند. نهایتا اینکه نباید به صورت اغراق گونه از طرف مقابل تعریف کنید و به کار هایی تن بدهید که او از شما می خواهد. واقعیت را در رفتار خود قرار دهید تا فرد را متوجه صداقت خود بکنید.

با چه اقداماتی فرد خود شیفته را متوجه نیازهای خود بکنیم

چنانچه از فرد خودشیفته تقاضایی دارید، باید از طریق روش های مختص به خود او را متقاعد کنید تا نیاز شما را برآورده کند. هر چند که این کار بسیار مشکل به نظر می رسد اما نمی توان به سادگی از آن هم گذشت. یکی از راه هایی که می تواند به خوبی جواب دهد، تشویق او برای تلاش در جهت تغییر رفتار و پا نهادن در راه کمک به رفع نیاز شما است.

رابطه اجباری با فرد خودشیفته

چه اقداماتی را در رابطه با این فرد نباید انجام داد

در برخورد با فرد خودشیفته برای اولین گام نباید سعی کنید خود را برتر از او نشان دهید. چراکه او را عصبانی کرده و بروز هر اقدامی غیر از انتظار نیست. بررسی خواسته های طرف مقابل برای شما امکان پذیر است و تا جایی که برای شما امکان دارد به این خواسته ها تن دهید و از افراط بپرهیزید. به هیچ عنوان نباید در فکر سلطه گری بر او باشید، چرا که این رفتار نتیجه عکس را در او ایجاد خواهد کرد. زمانی که در کنار شما نشسته است نباید از خلقیات و احساسات او سخن به میان بیاورید.

رابطه اجباری با فرد خودشیفته

چنانچه در یک رابطه اجباری با فرد خودشیفته قرار گرفتید توصیه می شود به حرف های او گوش دهید صرفا لبخند بزنید. توجه یکی از نیاز های اصلی اینگونه افراد است که شما با این رفتار می توانید به آن دست یابید. مرکز روانشناسی و مشاوره ندای دورن در این راه با شماست و می تواند در چگونگی برخورد با اینگونه اشخاص شما را راهنمایی و مشاوره دهد.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون