ترمیم شکست عاطفی چگونه خواهد بود

ترمیم شکست عاطفی

طرحواره درمانی | مرکز روانشناسی تهران | ندای درون : وابستگی های خیلی عمیق عاطفی و احساسی گریبان گیر بیشتر مردم شده است. افراد وقتی که به این مرحله می رسند باید برای ترمیم شکست عاطفی خود مراحلی را طی و سختی های زیادی را تحمل کنند.افراد زیادی وجود دارند که با شروع کردن یک رابطه عاطفی درگیر آن می شوند و به طور شدید وابسته می شوند و پس از تمام شدن رابطه، دچار آشفتگی های روانی و روحی شدیدی می شوند.

فرد مبتلا به شکست عاشقی

شخصی که در این رابطه احساسی شکست خورده به مرور با درون خود ملاقات می کند. اول به آن نقاطی که بیشتر در دسترس هستند سر می زند و آن ها را احساس و لمس می کند. از جمله کارهایی که فرد با خود در این مرحله انجام می دهد؛ تردید به خود، خودسرزنشی، انکار، خشم، آشفتگی درونی، شماتت، اضطراب، ترس و خیال پردازی است.

ترمیم شکست عاطفی چگونه خواهد بود

فرد در این مرحله به حدی پیش می رود که به درون خودش می رسد و در درون هر فرد، درونی ترین ترس ها، عواطف، احساسات، افکار و منطق فروخفته قرار دارد. ارزش های مهم زندگی در این مرحله پنهان شده است که فقط با دیدن آن ها و خوب و دقیق رصد کردنشان فرد می تواند تغییر و تحول بزرگی را در زندگی خود به وجود بیاورد.

مطالعات و تحقیقات مشاوره قبل از ازدواج به خوبی نشان می دهد که شکست عاطفی در زندگی هر کسی ساختار و شدت متفاوتی دارد. برخی از افراد یک شکست کوتاه مدت را در زندگی خود تجربه می کنند ولی بعضی از آن ها سال های طولانی با این شکست و تجربه ی بسیار ناخوشایند و تلخ دست و پنجه نرم می کنند.

درمان و یا ترمیم شکست عاطفی به چه صورت است؟

روانشناسان و مشاوران معتقدند که افراد باید برای ترمیم شکست عاطفی مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند. آنها همچنین معتقدند که گذراندن این مراحل عوامل زمینه ساز، آشکارساز و تداوم بخش ترمیم شکست عاطفی است. عوامل زمینه ساز احتمال دارد از شرایط ناسالم خانوادگی عزت نفس پایین، سبک دلبستگی ناایمن و ناتوانی در تحمل تنهایی باشد. همچنین در عوامل آشکارساز شخص به دنبال یافتن دلایل و علت تمام شدن آن رابطه است.

مشاوران معتقدند که در عوامل تداوم بخش شخص امید به بازگشت به آن رابطه را دارد و نمی خواهد که چیزی را فراموش کند، همچنین او تمایل به یک سری رفتارهای ناسازگار مقابله ای، یادآوری خوبی ها، پایان دادن و بستن همه راههای ارتباطی و اطلاعات گرفتن از طریق دیگر افراد دارد.

مراحل ترمیم شکست عاطفی

-برای ترمیم شکست عاطفی و فرار از آن نباید رابطه جدیدی را زود شروع کرد

روانشناسان معتقدند که شکست عاطفی و عشقی یک تجربه بسیار ناگوار و سخت است و افراد برای ترمیم شکست عاطفی خود و فرار از تنهایی و فراموش کردن خاطرات آن عشق نباید در شروع کردن یک رابطه جدید عجله کنند، افراد باید زمانی یک رابطه را شروع کنند که دیگر به خوبی بدانند که چه چیزی از آن رابطه و طرف مقابل خود می خواهند.

همچنین آنها معتقدند که افراد برای پر کردن خلاء عاطفی و روحی خود و فرار از رنج و تلخی شکست عاطفی قبلی نباید خود را درگیر یک رابطه دیگر کنند. باید قبل از شروع آن رابطه فرد همه چیز را به خوبی بسنجد و بداند که آیا خصوصیاتی در طرف مقابل او وجود دارد که بتواند برای ترمیم شکست عاطفی خود به او تکیه کند یا خیر؟

-صبر پیشه کردن اصل اساسی در درمان شکست عاطفی

بر اساس نظر روانشناسان هرچقدر که فرد در جریان رابطه قبلی خود، بیشتر زخم خورده باشد و یا عصبانی تر باشد باید قبل از وارد شدن به یک رابطه جدید و شروع کردن رابطه عشقی و عاطفی با شخصی دیگر بیشتر صبر کند. یکی از مراحل مهم برای ترمیم شکست عاطفی درک مراحل التیام روحی بعد از جدایی و قطع ارتباط است. درک مراحل التیام روحی به فرد کمک می کند که دوران پس از جدایی را بهتر و مناسب تر بگذراند و به مرور برای یک رابطه جدید آمادگی پیدا کند.

همانطور که می دانیم یکی از مراحل پایان دادن به یک رابطه جدایی است، این مرحله امکان دارد بین دو هفته تا دو ماه طول بکشد. هرچه زمان بیشتری شخص با ان فرد در رابطه بوده باشد این مرحله نیز طولانی تر می شود. در محله جدایی فرد ممکن است زیاد گریه کند و یا سراغی از آن فرد بگیرد، مرحله جدایی سخت ترین و ناگوارترین قسمت تمام کردن یک رابطه است.

ده روش برای ترمیم شکست عاطفی

۱-دور زدن ممنوع

برای ترمیم شکست عشقی افراد نباید دنبال یک راه میانبر برای فراموش کردن درد و رنج های خود باشند بلکه باید سعی کنند در مقابل سختی ها و ناراحتی ها بایستند و آنها را تحمل کنند. فرد با گذشتن از این مرحله به یک فرد قوی تبدیل می شود.

۲-جدا شوید و از آزادی تان لذت ببرید

فرد باید این را به خوبی درک کند که بعد از جدایی به خوبی می تواند راهی برای ترمیم شکست عاطفی خود پیدا کند و با ناراحتی ها و تجربه تلخ آن کنار بیاید. فرد باید در این مرحله سعی کند که شاد زندگی کند همه ی ما به خوبی می دانیم که انسان قدرت پشت سر گذاشتن سختی ها را به خوبی دارد پس با درد جدایی هم می تواند به خوبی کنار بیاید.

۳-نقاط قوت خود را بنویسید

یکی از راه های ترمیم شکست عاطفی و دور شدن از احساس شکست، شناختن و لیست کردن نقاط قوت خود است.

۴-خرس سفید

در یک مطالعه و تحقیق روانشناسی که در سال ۱۹۸۰ انجام شد از افراد خواستند که در مورد تمام اتفاقات فکر کنند اما اجازه ندارند در مورد خرس سفید فکر کنند. حدس می زنید تمام آنها به چه چیزی فکر کردند؟ خرس سفید! اما افراد بعد از جدایی برای ترمیم شکست عاطفی خود نباید به گذشته و خاطرات آن فکر کنند و باید دور آن ها یک حصار بکشند.

۵-کمک کنید

برای دور شدن از خاطرات گذشته بهتر است که خود را با کمک کردن به دیگران سرگرم کنید.

۶-خنده و گریه

همانطور که خنده درمان خیلی از دردهاست از نظر روانشناسی نیز اشک ترمیم شکست عاطفی را به دنبال دارد. آن ها معتقدند که با اشک ریختن یک سری مواد سمی از بدن خارج می شود و غم و اندوه و استرس را کاهش می دهند.

۷-لیست خوب ها و بدها

فرد برای ترمیم شکست عاطفی باید یک لیست را از کارهایی که او را به یاد گذشته می اندازد وبد هستند تهیه کند و لیستی که او را سرگرم می کند که به گذشته فکر نکند تهیه کند و آن را لیست خوب بنامد. در لیست بد فرد باید سعی کند تمام پیام های صوتی، ایمیل ها و پیامک های فرد را حذف کند.

ده روش برای ترمیم شکست عاطفی

۸-دنیای جدید بسازید

سعی کنید که دوستان و فعالیت های مشترک را کنار بگذارید و یک دنیای جدید از دوستان و فعالیت های دیگر برای خود بسازید.

۹-امید داشته باشید

برای درمان و ترمیم شکست عاطفی فرد باید همیشه امید داشته باشد که روزهای خوب در راهند و همه چیز به زودی تمام می شود.

۱۰-ورزش کنید

با ورزش کردن غم و ناراحتی را از خود دور کنید

کلینیک مشاوره ندای درون با بهره مندی از روانشناسان و مشاوران بسیار ماهر و باتجربه در تلاش است تا راهنمایی ها و مشاوره های عالی و درخور نیازی را در زمینه ترمیم شکست عاطفی به افراد ارائه دهد و به آنها کمک کند تا بتوانند با این شرایط کنار بیایند و در زندگی خود تغییراتی را به وجود بیاورند.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون