تعریف افسردگی و انواع آن

تعریف افسردگی و انواع آن

 

تشخیص و درمان افسردگی | مشاور غرب تهران | ندای درون : تعریف افسردگی و انواع آن به نوعی تغییر خلق و رفتار اطلاق می شود که دید و نگرش افراد را نسبت به محیط پیرامون و افرادی که در اطراف ما زندگی می کنند تغییر می دهد.زمانی که فرد به این بیماری دچار می شود به کررات دچار اشتباهات رفتاری و غیر منطقی شده و مشکلات بسیاری را در زندگی خود به وجود می آورد.

دلیل به وجود آمدن مشکلات هم مستعد بودن این اختلال برای انواع بیماری های روانی و جسمی است.به طور معمول افرادی که پا به چهل سالگی می گذارند بیشتر به این عارضه دچار می شوند و البته در زنان نیز به واسطه دلایل متعدد روانی و جسمی این اختلال بیشتر از مردان در شرایط مشابه است.

تعریف افسردگی و انواع آن

انواع اختلال افسردگی

 

افرادی که به اختلال افسردگی دچار می شوند به طور معمول نمی توانند در مسائلی که در زندگی خود پیش رو دارند تمرکز کنند و از فعالیت هایی که انجام می دهند لذت کافی را نمی برند.این گونه افراد به مرور زمان نسبت به زندگی خود بدبین هستند و این مساله موجب می شود که بر روی روند زندگی اجتماعی آنها نیز تاثیر زیادی داشته باشد.

متاسفانه برخی از افراد بر این باور هستند که اشخاصی که دچار این اختلال هستند دیگر نمی توانند به زندگی عادی خود برگردند و راه درمانی برای آنها وجود ندارد که باید گفت این اعتقاد کاملا اشتباه است و امروز با روش های نوین پزشکی و اقدامات روان درمانی که وجود دارد می توان به انواع آن فائق آمد.

در درمان این اختلال در ابتدای امر باید نوع آن تشخیص داده شود و سپس اقدامات متناسب به نوع بیماری را از سر گرفت.این تشخیص باید توسط افرادی که تخصص لازم را دارند و علم مربوط به آن را کسب کرده اند صورت گیرد.روان شناسان با روش های خاصی که دارند از لحاظ رفتاری فرد را آماده پذیرش واقعیت ها نموده و در جهت بهبود و کنترل رفتار او گام بر می دارند.

افسردگی اساسی

یک نوع از این اختلال افسردگی اساسی نام دارد که با نام های ماژور نیز شناخته شده است.در این نوع معمول یک ویژگی بارز دیده می شود و آن پدیدار بودن نوعی ناراحتی و غم در صورت و باطن افراد است و به طور همیشگی آن را یدک می کشند.این موضوع سبب می شود که افراد نتوانند دیگر به زندگی عادی خود ادامه دهند و رفتار هایی که انجام می دهند تحت شعاع قرار خواهد گرفت.

اشخاص با این ویژگی قادر نخواهند بود در خوابیدن و مطالعه کردن و یا حتی درست و حسابی غذا خوردن تمرکز کافی را داشته باشند.این اختلال امکان دارد در طول زندگی چندین مرتبه به وجود بیاید و نشانه هایی که در ذیل آمده است رخ دهد.

خواب آلودگی غیر عادی و یا بی خوابی بیشش از حد
غمگین بودن مداوم
ناتوانی در فعالیت های روزانه
ناتوانی در تمرکز
گرایش به سمت خودکشی
عدم علاقه به مسائل مختلف

افسردگی مزمن یا افسرده خویی

از دیگر انواع تعریف افسردگی نوع مزمن آن است که به خویی و یا مداوم نیز شهرت دارد.در این نوع اختلال یگ مشخصه اصلی وجود دارد.اینکه به صورت خفیف است و لی ادامه دارد می باشد.تشخیص دادن این نوع اختلال نیازمند گذشت زمانی زیادی از شروع بیماری است و باید حد اقل دو سال از شروع آن گذشته باشد تا پزشک بتواند به آن پی ببرد.

یکی از مسائلی که موجب می شود افراد به آن دچار شوند مشکلاتی است که در زندگی وجود دارد و فرد مجبور است آن ها را تحمل کند.این موضوع سبب می شود که در آینده و به تدریج دچار اختلال رفتاری شده و تحت فشار قرار بگیرند.البته در بین مردان و زنان احتمال درگیری در زنان بیشتر است و با نشانه های زیر شناخته می شود.

اشتهای زیاد به خوردن و یا عدم میل به غذا به صورت غیر عادی
احساس خستگی زیاد و عدم توانایی برای انجام امورات خود
عدم تصمیم گیری و نداشتن تمرکز
عدم اعتماد به نفس

این علائم امکان دارد در صورت ابتلا به مصرف مواد مخدر و یا اینکه کم کاری تیروئید هم به وجود بیایند که باید روانشناس و یا پزشک را در جریان گذاشت و سپس تصمیم نهایی را در مورد درمان اتخاذ کرد.

افسردگی دو قطبی

در سالیان دور به این نوع بیماری افسردگی مانیا گفته می شد.به این دلیل که دارای دو نوع شدن بالا و شدت بسیار پایین حالات رفتاری را در بر می گیرد.این تفاوت های رفتاری فاحش علاوه بر اینکه بر روی رفتار و تمرکز و … تاثیر خواهد گذاشت،بلکه سبب می شود که مشکلات زیادی در زمینه های خانوادگی و اجتماعی و یا حتی در زندگی روزمره افراد به وجود بیاید.

در حالت شیدایی علائمی همچون هجوم زیاد افکار،ریسک پذیری بیش از حد،خود بزرگ بینی و شدن اعتماد به نفس بالا،انرژی خیلی زیاد و … را دارد و نوع پایین آن هم دارای نشانه هایی مانند،عدم اعتماد به نفس،نا امیدی،عدم توانایی در شاد بودن،تغییر در اشتها،عدم توانایی در خوب خوابیدن و تمرکز و میل به خودکشی و … است.

افسردگی سایکوتیک

یکی از شدیدترین اختلالاتی که وجود دارد نوع روانپریشی یا سایکوتیک است.در این نوع اختلال فرد دچار توهمات زیادی می شود و امکان دارد نتواند واقعیت هایی را که در زندگی وجود دارد بپذیرد و باور کند.زمانی که اینگونه اشخاص تحریک می شوند،دیگر افرادی که در اطراف او هستند نمی توانند او را کنترل کنند و به طور حتم به بستری شدن نیاز پیدا خواهند کرد.چند مورد از شایع ترین نشانه های این بیماری عبارتند از:

هذیان گویی
عدم تمرکز در خواب
اضطراب و احساس نگرانی بیش از حد معمول
عدم تحرک کافی
ایرادات شناختی

انواع افسردگی کدام است

دیگر انواع افسردگی

به طور کلی تعریف افسردگی و انواع آن وجود دارد که تشخیص صحیحی آنها باید توسط افرادی که در این مورد تخصص دارند باید صورت گیرد.روان درمانگران و یا روانپزشکان با توجه به تخصصی که دارند می توانند انواع آن را تشخیص دهند و به روند بهبود بیمار کمک زیادی بکنند.

اختلال فصلی،اختلالات رفتاری بعد از زایمان،دوران قاعدگی،غیر معمول،آتیپیک،سازگاری و … از دیگر مواردی هستند که می توان به آنها اشاره کرد.مرکز مشاوره و روانشناسی ندای دورن این توانایی را دارد که انواع مختلف اختلالات رفتاری را شناسایی کرده و به پایان دادن به این بیماری کمک کنند.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون