داروی اعصاب چیست و چه تاثیری دارد

داروی اعصاب چیست و چه تاثیری دارد

داروی اعصاب چیست، قرص هایی هستند که برای درمان بیماری های اعصاب و روان استفاده می شوند. این داروها از راه های مختلف شیمیایی بر روی مغز انسان تاثیر می گذارند و موجب درمان بیماری خواهند شد. استفاده از این نوع دارو باید طبق دستور پزشک معالج یا روانپزشک باشد. زیرا آن ها در زمینه درمان بیماری های روان دارای تخصص هستند و می توانند برای کمک به بیمار دستورالعمل های مفیدی ارائه دهند.

داروی اعصاب چیست و چه تاثیری دارد

داروهای اعصاب چه نوع دارویی هستند؟

داروهای اعصاب داروهایی هستند که برای درمان بیماری های اعصاب و روان مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع داروها بر روی سیستم عصبی و مغز تاثیر می گذارند گه اغلب آن ها را بانام سایکو تراپیک هم می شناسند. داروهای سایکو تروپیک برای درمان بیماری هایی مانند. استرس، اضطراب، اسکیزوفرنی یا روان پریشی و بسیاری بیماری های مربوط به روان استفاده می کنند.

چه کسانی مجاز به استفاده از داروهای اعصاب هستند؟

استفاده از داروهای اعصاب برای کسانی که دارای یک یا چند بیماری روحی و روانی هستند مجاز است. کسانی که از بیماری هایی مانند: اختلال دو قطبی یا افسردگی و یا روان پریشی رنج می برند می توانند طبق دستور پزشک از این مدل داروها استفاده کنند. این داروها با تغییر دادن انتقال دهنده های عصبی، در شخص بیمار موجب بهبود بیماری او خواهند شد.

نحوه عملکرد همه این داروها تا حد زیادی به یک شیوه می باشد. مهمترین تاثیری که همه این داروها بر بدن شخص بیمار می گذارند به این صورت است که مواد شیمیایی موجود در مغز را به حد تعادل قبل از بیماری خواهند رساند. با توجه به وضعیت و علایم بیمار پزشک اقدام به تجویز دارو می نماید. مدت زمان تاثیر این داروها اغلب چند هفته طول می کشد و برای نتیجه بهتر باید تا چندین ماه بعد از بهبود علائم بیماری همچنان از این داروها استفاده شود.

انواع دارو اعصاب چیست

۱: داروهای ضد افسردگی
۲: بنزودیازپین ها
۳: داروی ترک اعتیاد
۴: داروی ضد روان پریشی
۵: داروی تثبیت کننده خلق
۶: داروی زوال عقل
۷: داروهای محرک

داروهای اعصاب ضد افسردگی

داروهای اعصاب ضد افسردگی معمولا برای درمان اختلالات افسردگی و اضطراب استفاده می شوند. همچنین از این داروها برای درمان بیماری هایی مانند: فوبیا و وسواس هم استفاده خواهد شد. این داروها تاثیرات مثبتی بر روی بدن شخص بیمار خواهند گذاشت. از جمله این تاثیرات می توان به تنظیم خواب. تنظیم اشتها. افزایش انرژی و متعادل کردن خلق و خو در بیماران اشاره کرد.

انواع داروهای ضد افسردگی

فلوکستین. سیتالوپرام. سیتالوپرام. ونلافاکسین. سرترالین.

داروهای اعصاب ضد روان پریشی برای درمان چه نوع بیماری هایی استفاده خواهند شد؟

داروهای ضد روان پریشی در درمان بسیاری از بیماری های حاد و مزمن مانند: انواع بسیار شدید افسردگی. اختلال دو قطبی. روان گسیختگی. زوال عقل. هذیان و شیدایی استفاده خواهند شد. از مهمترین و رایج ترین نوع این داروها می توان به هالوپریدول. کوتیاپین. ریسپریدون. اولا نزاپین و آمی سولفید اشاره کرد.

داروهای اعصاب بنزودیازپین برای درمان چه نوع بیماری هایی استفاده می شوند؟

از داروهای اعصاب بنزودیازپین اغلب برای درمان بی خوابی و اضطراب استفاده می شوند. این نوع دارو فقط تا زمانی که استفاده می شوند در بدن بیمار تاثیر گذار هستند. بعد از قطع دارو اثری بر کاهش بیماری ندارند. به همین علت ازاین داروها به عنوان درمان اولیه استفاده نمی شود.

داروهای زوال عقل چه نوع دارویی هستند؟

از این نوع دارو برای بهبود حافظه و تفکر افراد استفاده می شود. برای گرفتن نتیجه بهتر این از مصرف این نوع داروها باید حداقل شش ماه تا دوسال مورد استفاده واقع شوند. مهمترین این داروها شامل: ممانتین. ریواستیگمین. دونپزیل می باشند.

داروهای تثبیت کننده خلق برای درمان چه بیماری هایی مورد استفاده قرار می گیرند؟

از این مدل دارو برای درمان بیماری های اسکیزوافکتیو و اختلال دوقطبی استفاده می شود.مصرف این داروها به بیمار کمک می کنند تا نوسانات شدید خلقی خود را کنترل کند. همچنین پرخاشگری و تحریک پذیری در او تا حد زیادی کنترل خواهد شد. لیتیوم و والپروات از مهم ترین این داروها هستند.

از داروهای محرک برای درمان چه نوع بیماری هایی استفاده خواهند شد؟

از این نوع دارو برای درمان بیش فعالی و یک نوع اختلال خواب به نام Narcolepsy استفاده می شود. مصرف این داروها به بهبود تمرکز و توجه و هوشیاری کمک خواهند کرد. رایج ترین نوع این داروها متیل فنیدات و دکسترو آمفتامین می باشند.

عوارض داروی اعصاب چیست

داروهای اعصاب هم مانند همه داروهای دیگر دارای عوارض مختلفی هستند. مصرف هیچ دارویی بدونه عوارض نخواهد بود. اما گاهی بیماری های اعصاب و روان انقدر زجر آور خواهند بود که عوارض داروها در برابر آن ناچیز به شمار می آیند. معمولا این داروها دو نوع عوارض ایجاد خواهند کرد.

۱: عوارض روانی

خواب آلودگی. بی قراری. کمبود انرژی. حساس شدن بیش از حد نسبت به اتفاقات پیرامون. بی تفاوتی.

۲: عوارض جسمی

لرزش دست و پا. مشکلات جنسی. افزایش فشار خون. بالا رفتن کلسترول خون.

نکات کلیدی در مورد عوارض جانبی بعد از مصرف داروی اعصاب چیست

۱: بعضی از داروها دارای عوارض جانبی نادری هستند که این عوارض فقط در برخی بیماران بروز می کنند و گاهی آنقدر خطرناک خواهند بود که زندگی بیمار به شدت مورد تهدید قرار می گیرد.

۲: عوارض داروها را معمولا در بروشور بسته بندی دارو قرار می دهند. ممکن است همه عوارض در یک بیمار بروز نکند. شاید فقط چند مورد از عوارض آن دارو در بیمار دیده شود. بعضی مواقع ممکن است بیمار هیچ گونه عوارضی را در خود احساس نکند.

۳: در صورتی که عوارض جانبی دارو بیمار را تا حد زیادی اذیت کند. باید در سریع ترین زمان ممکن مسئله را با پزشک خود در میان بگذارد.

داروهای اعصاب چه نوع دارویی هستند

۴: برای کم کردن عوارض دارو می توان ساعت مصرف آن را عوض کرد. ورزش کرد و یا آب زیاد نوشید. انجام این کارها تا حد زیادی از عوارض دارو کم خواهد کرد.

۵: اگر شخص بیمار دارای شغلی خاص مانند رانندگی است. حتما باید آن را با پزشک معالج خود در میان بگذارد. همچنین اگر بیمار در طول درمان تصمیم به بارداری می گیرد باید قبل از اقدام با پزشک خود مشورت کند.

۶: اگر در حین مصرف این داروها بیمار مجبور است از داروهای دیگر هم استفاده کند. حتما باید با روان پزشک در میان گذاشته شود.

برای درمان بیماری روانی باید با پزشک و متخصصان با تجربه مشورت کرد. کلینیک مشاوره و روانشناسی ندای درون با کمک بهترین و با تجربه ترین روان پزشکان و روانشناسان می تواند در تشخیص و درمان انواع بیماری های روانی به افراد کمک کند. افراد می توانند برای رزرو نوبت با شماره های درج شده و یا کانال تلگرامی ندای درون تماس حاصل نمایند.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون