رضایت زناشویی و اهمیت آن در زندگی

رضایت زناشویی و اهمیت آن در زندگی

 

مشاور در غرب تهران | خدمات زوج درمانی | ندای درون : رضایت زناشویی و اهمیت آن در زندگی یکی از عوامل بسیار مهم و تعیین کننده در پیش بینی اندازه خلوص در یک رابطه عاشقانه و دوام آن و تمام شدن رابطه آن ها است. در واقع می توان گفت که زن و شوهرهایی که در در زندگی مشترک خود احساس رضایت بیشتری دارند، دارای ثبات بیشتری در روابط خود هستند و برای حل کردن تعارضات و مشکلات زندگی زناشویی خود خیلی بیشتر از دیگران، سعی می کنند.

رضایت زناشویی ابعاد جنسی، عاطفی و جسمی را در بر می گیرد و با عوامل فرهنگی و رفاه اجتماعی و اقتصادی مرتبط است. عدم رضایت زناشویی با درگیری و افزایش تنش میان زوجین همراه است که در نتیجه ممکن است سبب طلاق عاطفی و یا جدایی زن و شوهر از یکدیگر شود.

رضایت زناشویی و اهمیت آن در زندگی افراد

اهمیت رضایت زناشویی در زندگی مشترک

در زندگی زناشویی رضایت نقش بسیار مهم و اساسی در سلامتی روانی افراد ایفا می کند. در واقع می توان گفت که شاهرگ اساسی برای ادامه و حیات یک رابطه رضایت است.

رضایت زناشویی و اهمیت آن در زندگی با فراهم شدن نیازهای جنسی و عاطفی و برآورده شدن انتظارات زن و شوهر از یکدیگر به دست می آید. در کل زوجین با وجود همه ی چالش ها و پستی و بلندی های زندگی زناشویی به یک رضایت نسبی از ازدواج و زندگی مشترک دست یافته اند.

اگر زوجین در زندگی خود احساس رضایت کنند با قبول کردن مسئولیت ها نقش خود را به بهترین نحو ممکن ایفا می کنند و هر دوی آن ها برای رسیدن به اهداف زندگی و رویاهای خود با یکدیگر مشورت و مشارکت می کنند. همچنین رضایت در زندگی زناشویی سبب بیشتر شدن صمیمیت، تعهد و احترام متقابل، حس همدلی و از خود گذشتگی می شود.

عوامل تعیین کننده در رضایت زناشویی

به طور کلی سه عامل تعیین کننده وجود دارد که نوع دیدگاه و نگرش به رضایت زناشویی و رابطه را در افراد کنترل می کند که این عوامل تعیین کننده عبارتند از:

-عوامل فردی

یکی از عوامل تعیین کننده در رضایت زناشویی عوامل فردی است. در واقع عوامل فردی مجموعه ای از ویژگی ها و رفتارهایی را شامل می شود که به نوع نگرش و خود فرد بستگی دارد. در این دسته از عوامل تعیین کننده شریک زندگی فرد به اندازه خود او اهمیت ندارد بلکه رفتارهای فرد، نحوه تفکر و پویش های روانی فرد بیشترین میزان اهمیت را داراست.

عوامل موثری که در این زمینه نقش دارند عبارتند از:

1-باورهای مذهبی و اجتماعی
2-پاتولوژی و شخصیت فرد
3-سلامت جسمانی
4-سن
5-سلامت روان

-شرایط محیطی

عوامل محیطی مانند اندازه درآمد و توان اقتصادی، جامعه و فرهنگ حاکم و فرزندان هر کدام به نوعی می توانند بر میزان رضایت زناشویی اثر داشته باشند.

-شرایط ارتباطی

در جوامع امروزی با آموزش و یادگیری می توان عوامل ارتباطی را تغییر و ارتقا داد. مهارت های ارتباطی و بالا رفتن ابزارها می تواند در نهایت بر عوامل محیطی غلبه کند و آن را در سیطره خود قرار دهد.

نشانه های وجود رضایت در ارتباط با همسر

ویژگی های خاصی در ارتباط با همسر وجود دارد که به ما نشان می دهد هیجانات و احساسات مثبت در زندگی زوجین غلبه خیلی زیادی دارند و میزان رضایت زناشویی نیز بالاتر است. این ویژگی ها عبارتند از:

1-برخورداری از قدرت پذیرش

این نکته بسیار حائز اهمیت است که بعد از ازدواج طرفین بتوانند شریک زندگی خود را به عنوان یک شخص نمونه و منحصر به فرد در نظر بگیرند و او را با همه ی ویژگی های منفی و مثبتی که دارد قبول کنند. زوجین باید به این نکته توجه کنند که بعد از ازدواج نمی توانند که همسر خود را تغییر دهند و از او فردی با ویژگی هایی که خود دوست دارند بسازند. تلاش زوجین برای تغییر همسر خود باعث به وجود آمدن اختلاف و تنش در زندگی مشترک و عدم رضایت زناشویی می شود.

2-پایبندی و تعهد کافی

یکی از موثرترین و مهمترین عواملی که در داشتن یک زندگی رضایت بخش و موفق به افراد کمک می کند متعهد بودن زن و مرد است. در واقع افراد متعهد تصمیم گرفته اند که با وجود تمام مشکلات احتمالی و سختی ها در کنار یکدیگر بمانند و به کمک هم و در کنار هم هر نوع بحرانی را پشت سر بگذارند. این مساله با ایجاد حس امنیت و اعتماد پایه و بنیان زندگی مشترک را محکم کرده و باعث رضایت زناشویی بیشتری می شود.

3- تداوم داشتن عشق

یکی از هنرهایی که زن و شوهرها پس از آغاز زندگی زناشویی و با وجود تمام مشکلات و گرفتاری های روزمره زندگی باید از آن بهره مند باشند حفظ کردن رابطه صمیمی و عاشقانه است. غرق شدن در تربیت کودک و یا کار و در پی آن توجه نکردن به عواطف و احساسات طرف مقابل به صورت خاموش میزان رضایت زن و مرد از زندگی زناشویی را کاهش می دهد و باعث به وجود آمدن اختلافات و تنش های مختلف در رابطه می شود.

4-برخورداری از مهارت همدلی

یکی از عواملی که در تمام رابطه ها حائز اهمیت است و نقش بسزایی دارد برخورداری از مهارت همدلی می باشد. در واقع همدلی به معنی این است که بتوانید بعضی وقتا خود را به جای همسرتان بگذارید و سعی کنید که به دنیا از زاویه دید او نگاه کنید. بررسی ها نشان داده است که زن و شوهرهایی که در زندگی خود بیشتر احساس همدلی می کنند درای رضایت زناشویی زیادتری هستند.

نشانه های وجود رضایت در ارتباط با همسر

5-داشتن رویکرد حل مساله برای حل تعارض ها

در واقع داشتن رویکرد حل مساله بدین معناست که افراد موقع برخورد با چالش ها و مشکلات زندگی به جای گم کردن خود در هیجانات منفی و احساسات بتوانند ذهن خود را کاملا آرام کرده و به دنبال بهترین راه حل برای حل کردن مشکل خود باشند.

کسانی که در حل مسائل و مشکلات زناشویی خود دارای توانایی کمتری هستند درگیر عواطف و هیجانات خیلی شدیدی مانند غم و خشم می شوند و دیگر توانایی این را ندارند که به آسانی از اختلافات و مشکلات زندگی خود عبور کنند. این امر می تواند هر نوع تعارض خیلی کوچک را به یک بحران بزرگ تبدیل کند و باعث نارضایتی زناشویی شود.

کلینیک مشاوره ندای درون دارای مشاوران و روانشناسان بسیار باتجربه در این زمینه است و می تواند به زوجین کمک کند که از رضایت زناشویی بیشتری برخوردار شوند.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون