روانکاوی چیست و چگونه عمل می کند

روانکاوی چیست

مشاور در جنت آباد | مشاور در غرب تهران | ندای درون : روانکاوی چیست ،فرآیند روانکاوی شامل به سطح آوردن خاطرات و احساسات واپس زده شده است که توسط آشکارسازی دقیق معانی پنهان مطالب بیان شده و آشکارسازی شیوه های نادانسته بیمار برای حل تعارض هاست .

فرآیند کلی تحلیل به گونه است که طی آن تعارض ها از حافظه بازیابی شده به زبان آورده می شود و در جریان انتقال مجدد تجربه می شوند و روان کاو آن ها را بازسازی کرده و نهایتا تعارض های فرد را از طریق آگاهی به آنها حل و فصل می شوند و از تلفیق عاطفه و شناخت خاطرات واپس زده شده قبلی که سطح ناخودآگاه آمده اند درمان صورت می گیرد .

روان کاوی به قسمت هایی توجه می کند که ما معمولا به آن دسترسی نداریم، با مسائلی سر وکار دارد که خارج از سطح هشیار ماست و درباره رویاها ، تمایلات جنسی و اشتباهاتی که مرتکب شده ایم ، دنیای فانتزی های جنسی ، گاهی افکار تاریک ماست. روانکاوی درباره چیزهای نهفته ایی است که به ویژه از خودتان ، مخفی نگه می دارید.” کل روند آموزش قبلی شما و تمام عادت های فکرتان می خواهند شما را با روانکاوی دشمن کنند .

روانکاوی چیست

اختلالات روانی و مشکلات روانکاوی چیست

اختلالات روانی و مشکلات که امروز که توان حل آن را نداریم ریشه در گذشته ها دارند، احساسات گذشته مان که اکنون گمان می کنیم فراموش شده اند زنده به خاک سپرده ایم وهر لحظه درما و درون ما هستند در واقع ما نتوانسته ایم تجربه های تلخ مان را فراموش کنیم بنابراین دچار اضطراب می شویم.

برای حل این اضطراب به ناچار از مکانیزم های دفاعی استفاده می کنیم. روان کاوی مسلما در درمان روی تعارض های درون فردی تمرکز می کند ، به طوری که تعارض های درونی فرد در رابطه با تکانه ها ، اضطراب و دفاع ها مسئله اصلی است. امکان دارد که مشکلات درسطح میان فردی نمایان شوند، ولی فقط از طریق بررسی تعارض های درون روانی هر فرد می توان به علت این مشکلات و راه حلی برای برطرف کردن آنها دست یافت.

روان کاو به بیمار کمک می کند و با ایگو بیمار که می خواهد از رنج کشیدن رها شود ، اتحاد درمانی برقرار می کند . ودرضمن این اتحاد بیمار تمایل پیدا می کند تا رویا ها و خاطرات خود را با وجود اینکه این موارد دردناک هستند به یاد آورد. در روانکاوی به ناخودآگاه اهمیت زیادی داده می شود .

ناخودآگاه انبار ژرفی است که در مغز قرار دارد و همه چیز در آن مدفون است. کشف تکه های از گذشته ای های دور و دراز و تکه های از خاطرات گذشته که مدفون شده اند و با این وجود بنیان بزرگسالی و به ویژه نشانه های بیماری هستند .

نشانه های روانکاوی چیست

فرد ممکن است علائمی نظیر اختلال خواب، اختلال تغذیه ، رابطه جنسی ناراحت کننده ، افکار ناخوشایند و طاقت فرسا داشته باشد. شخص با صحبت کردن درباره این علائم و ردیابی تاریخچه شان ممکن است با بخش هایی در گذشته خودش یا خانواده اش مواجه شود با صحبت ومفصل بندی عناصر گذشته بیمار علائم بیماری تغیرمی کنند، زندگی شخص و تجربه او از رنج تغیر خواهد کرد.

وقتی مراجعین نزد من می آیند گاهی می پرسند همه کاری که می کنیم همین است فقط صحبت می کنیم ؟ این چطور می تواند به حمله پانیک من در سوپرمارکت کمک کند؟ روانکاوی کمک می کند زیرا معتقدیم حمله پانیک رانه های ناخودآگاهی هستند و زبان می توانند مانند یک بالابر عمل کند .

علائم روانکاوی چگونه بوجود می آیند

جایی که واژه ها می توانند لغات و معانی دیگری را از سطح ناخودآگاه به خودآگاه بیاورند . برای مثال خانمی که گفته بود روز قبل از حمله پانیک درحال چیدن رزهای قرمز باغچه اش بود . او روی رزهای قرمز تاکید کرد و درمانگر از او پرسید درباره رزهای قرمز چه فکر می کند. او گفت که به یاد مراسم خاکسپاری پدرم می افتم که زن دومش برایش رز قرمز به نشانه عشق آورده بود و روی خاک او انداخت .

بیمار در همان لحظه دردی شدید و فشاری از حسادت را حس کرد پس واژه رز در دنیای عادی تداعی کننده مراسم خاکسپاری بود که از ناخودآگاه او بیرون کشیده شد . روانکاوی اینگونه کار می کند ما به جای آنکه به دست خودمان زندگی کنیم تحت کنترل نیروهای ناشناخته و غیرقابل کنترل به حیات ادامه می دهیم .

ایگو ارباب خانه خودش نیست ، خانه ای که ایگو درآن زندگی می کند خانه ایی به همراه سایه های دیگر است ، شما سعی می کنید روی محیط زندگی تان مسلط باشید ، اما نیستید این ناخودآگاه است که ما را کنترل می کند .

روان پویشی کوتاه مدت

البته در طول تاریخ روانکاوی تغییراتی در روش های اجرای استاندارد آن روی داده است . یکی از دلایل اصلی آن امکانات مالی درمانجو و کاهش هزینه های درمان برای روانکاوی بلند مدت بوده است. نمونه هایی آن شکل گیری روان درمانی های پویشی کوتاه مدت و تحلیل گرا هستند.

امروزه درمان های کوتاه مدت مورد علاقه فراوانی واقع شده اند و رواج گسترده ایی پیدا کرده اند ، برای انجام روان درمانی کوتاه مدت نیز روش ها و رویکردهای متفاوتی وجود دارد که هر یک از آنها فنون درمانی و ملاک های انتخاب بیمار مختص به خود را دارند با این حال شباهت های این روش ها بیش تر از تفاوت های آن است .

دکتر آلاله ادیب کیا : دکترای روانشناسی عمومی

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون