نگرانی و فشار روانی در نوجوانان

علائم نگرانی و فشار روانی در نوجوانان

نگرانی و فشار روانی در نوجوانان علائم مختلف و گوناگونی دارد به همین دلیل شناخت این علائم برای درک خصوصیات شخصیتی افراد و برطرف کردن مشکلات روحی در این رده سنی لازم و ضروری است. به عبارت دیگر زمانی که مشکل وخیم و شدید نشده باشد باید آن را درمان کرد. بروز استرس در همه رده های سنی دور از انتظار نخواهد بود اما این عارضه در افراد جوان تر و در سنین بین ۱۲ تا ۱۶سال بیشتر از بزرگسالان رایج می باشد.

مهم ترین تاثیرات نگرانی و فشار روانی در نوجوانان

نگرانی و فشار روانی در نوجوانان گسترده و وسیع می باشد و به شکل های مختلفی خود را نمایان خواهد کرد. مهم ترین تاثیرات آن عبارتند از:

علائم احساسی

افراد دارای استرس هیجان زده و ذوق زده نخواهند شد. اغلب این افراد غمگین و افسرده به نظر می رسند. نوجوانانی که از این مشکل رنج می برند گوشه گیر، کج خلق، آشفته و پریشان هستند و با کوچک ترین مسئله ای هر چند پیش پا افتاده برافروخته و عصبانی خواهند شد. اگر در اطراف خود دختر یا پسری با این خصوصیات سراغ دارید احتمالا از این مشکل رنج می برد.

علائم جسمی

دومین علامت این عارضه که به صورت مشکلات جسمانی خود را بروز خواهد داد شامل: بی خوابی و کم اشتهایی و سردرد، سرگیجه، خستگی، یبوست و حالت تهوع می باشند. در بسیاری از مواقع نوجوانانی که دچار اضطراب می شوند تمایلی به انجام هیچ گونه فعالیتی حتی شرکت در جمع دوستان را ندارند.

علائم رفتاری

رایج ترین و متداول ترین علامت های این مشکل به صورت تغییر در خلق و خو و رفتار نمایان خواهد شد. شکل گیری عادت های عصبی مانند جویدن ناخن، بی قراری به شکل قدم زدن های بی هدف و مقصد از آن جمله می باشند و یا امکان دارد خواب فرد به شدت زیاد و یا به شدت کم شود.

علائم شناختی

عدم توانایی شناختی در نتیجه بروز اضطراب و دلواپسی در این گروه سنی رخ خواهد داد. مهم ترین تاثیر بر روی حافظه آنان خواهد بود. برای مثال هنگامی که دختر یا پسر ۱۲ تا ۱۶ ساله شما وظایفی که بر عهده او نهاده اید را پشت گوش خواهد انداخت نشانه تاثیر استرس بر حافظه او می باشد. از دست دادن تمرکز، دید و نگرش منفی نسبت به افراد و موضوعات و همچنین قضاوت های غیر منطقی و نادرست از نشانه ها و علائم دیگر شناختی است.

از دیگر علامت های وجود نگرانی و فشار روانی در نوجوانان، غیر منطقی بودن، کاهش یا افزایش شدید وزن، بی توجهی به ظاهر خود و احساس ناامیدی و تنهایی در آنان می باشند.

اقدامات مهم برای شناخت و درمان نگرانی در نوجوانان

برای شناخت و درمان نگرانی و فشارهای روانی در نوجوانان ابتدا باید منبع نگرانی و اضطراب را شناخت. سپس راه های تاثیر این فشارها بر زندگی فرد تشخیص داده شود و در پایان راه های کنترل بر این فشارهای نامطلوب و آزاردهنده را آموخت و به کار برد.

شناسایی و تشخیص علائم اختلال های عصبی و استرس در نوجوانان دشوار است زیرا اغلب این افراد به علت تغییر و تحولات فیزیکی و روحی شدید که در دوران بلوغ رخ خواهد داد دچار دگرگونی در خلق و خو و احساسات خواهند شد.

رابطه فشارهای روانی با بیماری های جسمی در نوجوانان

بیماری های جسمی در همه سنین بخصوص در افراد کم سن وسال رابطه مستقیمی با بیماری ها و ناراحتی های روحی و روانی آنان دارد و مدت مدیدی است که پژوهشگران و پزشکان روانشناسی این رابطه حساس و مهم را تایید کرده اند. بیماری های دستگاه گوارش، ایجاد ناراحتی های قلبی، سردردهای میگرنی و افسردگی از مهم ترین بیماری هایی هستند که در اثر استرس و اضطراب ایجاد خواهند شد.

راه های مقابله با نگرانی و فشارهای روانی در نوجوانان

راه های مقابله با نگرانی و فشارهای روانی در نوجوانان شامل شناخت انواع استرس های روزمره و تاثیر آن ها بر افراد می باشند. شناخت منابع استرس زا و تاثیرات آن باعث خواهد شد تا افراد راه های پیشگیرانه و موثرتری برای مقابله با آن ها به کار گیرند. راه های شناخت این تاثیرات را باید به افراد این رده سنی آموخت تا شیوه های مقابله با آن ها را تمرین کنند.

این راه ها و شیوه ها عبارتند از: شیوه های ذهنی، فیزیکی و نگرشی.

شیوه ذهنی

آشنایی با مفهوم استرس و نگرانی، درک اهمیت تاثیر افکار و تصورات بر چگونگی ایجاد و بروز احساسات و حالت ها، آموختن راه های آرام سازی خود، شیوه های ذهنی هستند که لازم است به فرزندان خود در این سنین بیاموزیم.

شیوه فیزیکی

توانایی در کنترل افکار و تصورات، آموختن و انجام روش های آرام کردن خود از جمله شیوه و راه های فیزیکی می باشند.

شیوه نگرشی

ایجاد انگیزه و امید، رهایی از افکار منفی و فشارهای شدید روانی و تمایل به تغییر وضعیت خود از راه های نگرشی می باشند.

چگونگی کنترل آثار نگرانی و فشار روانی در نوجوانان

تحت هیچ شرایطی نمی توان به طور صد در صد تاثیر این ناراحتی ها را از بین برد و به صفر رساند. اما راه هایی برای مقابله با آن وجود دارند که با به کارگیری آن ها می توان منابع فشار را کم کرده و همچنین با تغییر در شیوه زندگی و تغییر فیزیکی تا حدی اهرم های فشار را از بین برد.

چگونگی کنترل آثار نگرانی و فشار روانی در نوجوانان

بسیاری مواقع تفاوت در حالت های متناسب با سن نوجوان و وجود استرس برای والدین و نزدیکان او دشوار خواهد بود. به همین دلیل ضرورت انجام تست های استرس می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. با مراجعه به سایت روانشناسی ندای درون و با انجام تست های تخصصی شناخت نگرانی و استرس به صورت آنلاین و غیر حضوری می تواند تا حد زیادی در رفع این مشکل کمک کننده و تاثیر گذار باشد.

متخصصان روانشناسی که در این سایت فعالیت دارند از جمله بهترین و مجرب ترین روانشناسان این حوزه می باشند که مطالعات گسترده ای در رابطه با مشکلات روحی و روانی نوجوانان انجام داده اند. برای دریافت مشاوره از روانشناسان با تجربه این مرکز و رزرو وقت با شماره های مربوطه تماس حاصل فرمایید.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون