چرا از ازدواج کردن می ترسیم

چرا از ازدواج کردن می ترسیم

 

مشاوره پیش از ازدواج | مشاور روابط زناشویی | ندای درون : چرا از ازدواج کردن می ترسیم،یکی از مهمترین مراحل زندگی هر فرد ازدواج است. طبیعی به نظر می رسد اگر تا حدود بسیار زیادی در این امر حساسیت به خرج دهیم و نگران باشیم.

اما داشتن اضطراب بیش از حد می تواند موانع بسیار بزرگتری را پیش پای همه ما بگذارد که به این راحتی نتوان از آنها گذشت. یکی از اصلی ترین مشکلاتی که جوانان با آن دست و پنجه نرم می کنند در حال حاضر شرایط بد اقتصادی و ترس داشتن از شکست است.

اینکه فردی شکست بخورد و آینده او تحت شعاع این مساله قرار بگیرد. عوامل و شرایطی که باعث می شوند این موضوع به معضلی بزرگ برای برخی افراد تبدیل شود را به همراه راهکار های لازم ارائه خواهیم کرد.

ازدواج و تجارب دیگران

مشاهده به پایان رسیدن یک زندگی مشترک در نزد اطرافیان در بیشتر اوقات حس ناخوشایندی را در درون افراد به وجود می آورد که باعث می شود آنها را از ازدواج کردن بترساند و ترس هایی بی مورد به سراغ آنها بیاید و روح و روان افراد مجرد را در بر بگیرد. اگر شما هم از این دسته افراد هستید می توانید با نگاه متفاوت به این قضیه دید خودتان را عوض کنید.

اینکه دیگران تجربه ناموفقی در این زمینه داشته اند نمی تواند دلیلی بر تجرد شما باشد. امکان دارد این افراد بنا به مشکلات و اختلافاتی که داشته اند، ادامه زندگی مشترک برایشان مقدور نبوده است. از نگاه دیگر می بایست نکات مثبت و منفی این تجارب را فرا گرفت و سرلوحه زندگی آینده خود کرد.

به این ترتیب که به کنکاش و بررسی مشکلات موجود سعی داشته باشیم که فنون و راهکار هایی را برای آغاز زندگی مشترک خود برگزینیم و دچار خطاهایی که دیگران شده اند نشویم. یادگیری مهارت های مرتبط با همسرداری می تواند در حل اینگونه مسائل بسیار مفید واقع شوند.

حس تعهد در رسیدن به یک ازدواج موفق

برخی از افراد بر این باورند که اگر تن به ازدواج با جنس مخالف دهند نمی توانند از عهده آنچه که وظایف مشترک در یک زندگی است بر آیند. یا اینکه در مواقعی که لازم است صبور باشند و در مقابل خواسته همسر خود از خود گذشتگی نشان دهند نتوانند این کار را به نحو احسن به انجام برسانند. این مسائل منجر به اینکه چرا از ازدواج کردن می ترسیم و عدم تعهد نسبت به شریک زندگی می شود.

اینطور به نظر می رسد که با تمرین مهارت های فردی در زمینه بالا بردن حس تعهد و رسیدن به یک خود واقعی مسئولیت هایی را که یک زوج باید در خود داشته باشند کسب کند و از این طریق قادر خواهد بود توانایی هایی را که در درون خود دارد را بشناسد و از بالقوه بودن به بالفعل تبدیل کند. زمانی که این توانایی ها شناخته شوند، رسیدن به نقاط ضعف آسانتر بوده و می توان به راحتی بر همه آنها غلبه کرد.

ازدواج کردن و ترس از موانع خانوادگی

یکی از بزرگترین مشکلاتی که دختران جوان در سن ازدواج با آن مواجه هستند مقایسه نمودن آنها با سایر دخترانی است که در همسایگی و اطراف آنها هستند. وجود دیدگاه های متفاوت بین دختر و والدین و اختلافات در تعیین معیار های مرتبط با آن در بیشتر مواقع منجر به جواب رد به خواستگاران شده و در دراز مدت آنها را به کلی از آغاز زندگی مشترک منصرف می سازند. شاید برای هر کسی این مساله اتفاق افتاده باشد که خواهان یک نفر باشد و خانواده با او مخالف باشند و نتوانند به او بله بگویند.

برای حل این مشکل باید گفت که در وهله اول این شما هستید که قرار است یک زندگی جدید را شروع کنید و برای آن باید به طور آگاهانه دست به انتخاب بزنید و تمامی جوانب آن را در نظر بگیرید تا بدون هیچ شک و تردیدی برای خود و والدین باقی نگذارید.

اگر والدین شما بنا به دلایلی با این امر مخالفت کردند، باید با آنها بنشینید و موضوع را به طور منطقی با آنها بررسی کنید و تا بتوان به یک تصمیم جامع رسید. مطمئنا پافشاری و اصرار در کار از سوی هر کدام از شما می تواند عواقب بسیار بدتری از آنچه که فکرش را می کنید در انتظارتان باشد.

ازدواج و ترس از علاقه افراطی به شغل

علاقه بیش از حد به کار در برخی از مواقع می تواند برای ازدواج یک مشکل جدی باشد. این مساله زمانی نمود بیشتری پیدا می کند که مدیریت افکار فرد به واسطه درگیری بیش از حد معمول به شغل از هم گسسته باشد. زمانی که افراد به شغل خود به عنوان همه چیز نگاه می کنند و آن را در اولین اولویت های خود قرار داده اند و به اندازه ای در اینگونه افکار فرو رفته اند که نمی توانند به هیچ چیز دیگری فکر کنند.

افرادی که دارای این سبک زندگی هستند به سختی می توانند به آغاز زندگی مشترک بیاندیشند و به دلیل ترس از دست دادن کار و یا تحت شعاع قرار گرفتن آن نمی توانند اقدام موثری انجام دهند.

برای بررسی این مشکل در ابتدا باید این موضوع را عنوان کرد که زندگی مشترک هیچگونه آسیبی را به موقعیت شغلی افراد وارد نمی کند و ترس از اینکه چرا از ازدواج کردن می ترسیم کاملا اشتباه می باشد.

محدودیت های شغلی برای هر کسی می تواند وجود داشته باشد و این امری کاملا طبیعی است. در نظر داشتن شرایط کاری طرف مقابل در ابتدای امر باید مورد توجه باشد تا از این طریق بر مشکلات احتمالی که در آینده امکان دارد بروز پیدا کنند غلبه کرد.

ترس از زمین خوردن در ازدواج

واکنش هایی که به شکست عاطفی و ازدواج رخ می دهد همیشه در بین افراد مختلف به یک میزان نیست. در برخی از آنها ممکن است این موضوع به راحتی قابل حل باشد و در برخی دیگر امکان دارد نتوان به راحتی آن را حل و فصل نمود و دچار مشکلات بعدی شوند. افرادی که در دسته دوم قرار دارند همیشه این واهمه را در وجود خود دارند که هر آن امکان دارد شروع یک رابطه رسمی به شکستی ابدی تبدیل شود و این مساله باعث جلوگیری از اقدام موثر آنها شود.

مشاوران و روان درمانگرانی که در حوزه روابط اجتماعی فعالیت می کنند می تواند کمک های بزرگی را به اینگونه افراد داشته باشند. کنار آمدن با شرایطی که فرد دچار آن شده است و یا به نوعی شکستی را تجربه کرده است و می خواهد برای بار دوم اقدام کند از طریق مشاوره می تواند به بهترین نحو ممکن به سرانجام مثبتی ختم شود.

مرکز مشاوره و روانشناسی ندای درون ارائه دهنده خدمات روانشناسی به افرادی است که دچار اینگونه مشکلات هستند.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون