4 روش برای تربیت فرزندان

4 روش برای تربیت فرزندان

اهمیت تربیت فرزندان

مشاور روانشناسی کودک | مشاور فرزند پروری | ندای درون : روش های که برای تربیت فرزندان یک خانواده به کار می رود عمدتا در بین فرهنگ ها و جوامع گوناگون بنا به آداب و رسومات رایج بسیار متفاوت است. این روش ها معمولا شامل تربیت های آسانگیر، طرد کننده، کمال گرا، بسیار مطیع، بسیار مسئول، بسیار جدی و تنبیه کننده هستند. بر همین اساس نمی توان یک رویه واحد و الگوی مشترک برای همه آنها در نظر گرفت.

دلیل این امر هم دغدغه ها و مشکلاتی است که والدین بنا به مقتضیات زمان و شرایط اجتماعی دارند. امکان دارد تربیت کودک و کنترلی که از سوی والدین بر آنها اعمال می شود بسیار زیاد باشد و در مناطقی دیگر این کنترل اصلا جدی گرفته نشود. برابر دسته بندی های انجام شده دسته بندی هایی کلی برای نوع فرزند پروری به وجود آمده است که آن را به چهار سبک تقسیم نموده اند.

روش های تربیت فرزندان

تربیت فرزندان به روش مستبدانه

یکی از سبک هایی که برای تربیت فرزندان در برخی فرهنگ ها بسیار رایج است و والدین به آن اعتقاد دارند فرزند پروری مستبدانه است. این روش به طور معمول بر اعمال کردن قوانین سفت و سخت و عدم انعطاف پذیری از سوی والدین تاکید دارد که با کنترل بیش از حد بر روی فرزند موجبات کناره گیری اجتماعی و پایین آمدن اعتماد به نفس و همچنین عزت نفس پایین را فراهم می آورد.

دلیل این امر هم رفتار های زورگویانه ی پدر و مادر است که این اجازه را به فرزند نمیدهد که استقلال کافی را در طول رشد به دست بیاورند. به همین دلیل زمانی که به مرحله تصمیم گیری می رسند دچار استرس بیش از اندازه و اضطراب شده و تصمیم گیری را برای آنها بسیار دشوار می کند.

انسان های مطیع که توانایی خلاقیت در دوران کودکی از آنها سلب شده است و قدرت مخالفت در برابر اندیشه ها و نظرات دیگران را ندارند و قادر نخواهند بود در اجتماع نظرات خود را بیان کنند و همچنین در برقراری روابط عاطفی با دیگران با مشکل جدی مواجه می شوند در زمره گروهی قرار می گیرند که در کودکی به روش مستبدانه پرورش یافته اند.

به روش مسامحه آمیز و آسان گیر

فرزند پروری آسان گیر یا مسامحه آمیز یکی دیگر از سبک های تربیت فرزندان به شمار می رود که والدین هیچ گونه قوانینی سفت و سختی برای کنترل فرزندان خود ندارند و در بسیاری از مواقع با محبت های بیش از حد به آنها باعث می شوند که نتوانند در مواقع حساس کنترل زندگی خود را به دست بگیرند.

یکی از بزرگترین معایبی که این روش دارد عدم آشنایی فرزندان با حد و مرز هایی است که باید آنها را رعایت کند و تابع آنها باشد. در این سبک پدر و مادر بچه های خود را به معنای واقعی آزاد گذاشته اند و هیچ گونه نظارت مثبتی در جهت هدایت مثبت آنها ندارند و در برخی مواقع که قدرت مقابله با فرزندان خود را ندارند و این توانایی را در خود نمی بینند، عصبی شده و ناخودآگاه دست به تنبیه و خشونت می زنند که اثرات مخرب این رفتار در دراز مدت خود را نشان خواهد داد.

فرزندانی که به این روش تربیتی رشد نموده اند غالبا کم حوصله هستند و واکنش های هیجانی نسبت به اطراف خود ندارند و آثار خستگی را همیشه در چهره خود به یدک می کشند. این نوع افراد به هیچ عنوان در زندگی خود اعتقاد به تلاش کردن برای رسیدن به اهداف ندارند و همیشه چشم به دیگران دوخته اند. عدم مسئولیت پذیری در مقابل رفتار های خود و یا در قبال جامعه از نمودهای این نوع تربیت است.

زمانی که این افراد وارد اجتماع های بزرگتر می شود معمولا به سادگی فریب می خورند و بسیار پرخاشگر می شوند. همچنین از عزت نفس بسیار پایینی برخوردار هستند که در دراز مدت می تواند به مواد مخدر نیز گرایش پیدا کنند.

تربیت فرزندان به روش غفلت آمیز

یکی دیگر از سبک های تربیت فرزندان روش غفلت آمیز است. در این روش معمولا والدین کاری به کار فرزندان خود ندارند و نمی توانند برای آنها وقت بگذارند. علاوه بر اینکه هیچ گونه آموزشی برای یادگیری قوانین زندگی از طرف پدر و مادر اعمال نمی شود، بلکه با محبت و صمیمیت نیز بیگانه هستند. افرادی که با این روش بزرگ شده و تحویل جامعه می شوند غالبا در خطر ابتلا به اعتیاد و افزایش رفتار پرخاشگرانه و عدم اعتماد به نفس به دلیل آنچه که در کودکی نیاموخته اند هستند.

ارتباط محدود با کودک دارای نتایج بسیار خطرناکی است. بر همین اساس است که روانشناسان بر روی توجه و ارتباط نزدیک با آن ها تاکید بسیار زیادی دارند.

به روش مقتدرانه و دو سویه

آخرین روش از سری روش های تربیت فرزندان که از بهترین آنها نیز می باشد فرزند پروری مقتدرانه و دوسه است. این روش با قوانین سفت و سخت همراه با مشارکت کودکان در تصمیم گیری های جمعی در فضایی محبت آمیز همراه است. اقتدار زیاد و مشارکت دو سویه موجب می شود که مرز های بین والدین و فرزندان به هم نریزد و ارزش های بین آنها به طور کامل حفظ شود.

در این روش احترام حرف اول را میزند و اعمال قوانینی مانند تشویق و یا تنبیه در فضایی کاملا صمیمی همراه با پذیرش فرزند همراه است. روش تربیتی مقتدرانه بچه ها را با اعتماد به نفس بالا و نیز عزت نفس بسیار زیادی بار می آورد که موجب می شود در آینده بتوانند مسئولیت های بزرگ را بر عهده بگیرند.

چگونه به روش تربیت فرزندان خود پی ببریم؟

چگونه به روش تربیت فرزندان خود پی ببریم؟

برای آنکه پی ببریم که رفتار ما در قبال تربیت فرزندان به چه صورت است می توان با مراجعه به روانشناسان و مشاوران خانواده و پر کردن پرسشنامه هایی که در اختیار ما گذاشته می شود به این موضوع رسید. رعایت کردن اصول و قواعد صحیحی که در رشد و نمو فرزندان خود به کار می بریم موجب می شود که در آینده افرادی با لیاقت و مفید به جامعه تحویل داده شود.

بر همین اساس است که اصول تربیتی دارای اهمیت بسیار زیادی است. محیطی که کودک در آن رشد می کند نیز بسیار مهم است و مطمئنا کسب توانمندی های لازم برای این امر می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. زمانی که زوجین مسئولیت فرزند آوری را می پذیرند به طور حتم باید تغییرات بنیادی را در زندگی خود به وجود بیاورند و شرایط را برای تربیت هر چه بهتر آنها فراهم آورند.

مرکز مشاوره و روانشناسی ندای درون یکی از مراکز بسیار کاربردی در کمک به زوجین برای ارائه راهکار های مناسب فرزندپروری است.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون