علل پزشکی و روانشناسی اضطراب

علل پزشکی و روانشناسی اضطراب

تشخیص و درمان اضطراب | روانشناس در غرب تهران | ندای درون : علل پزشکی و روانشناسی اضطراب ،عده زیادی از پزشکان و روانشناسان در خصوص اینکه ریشه اصلی اضطراب در مسائل روانی نهفته است و یا دلیل پزشکی دارند اختلاف نظرهای عمیقی دارند.

حتی بیمارانی هم که از ترس های در درون آنها در مقابله با یک سری رفتارها و هنجارها به وجود آمده اند برای درمان به پزشکان مراجعه می کنند و بی تعادلی شیمیایی را مزید بر علت قلمداد می کنند.

این بیماران بر این باور هستند که عمده مشکلات آنها بر دو پایه جسمی و یا ذهنی قرار دارد. این مساله خود یکی از نشانه های این بیماری است.

یکی دیگر از علل پزشکی و روانشناسی اضطراب، فراگیر بودن است. برخی از افراد بر این باور هستند که وجود سردرگمی ها و مشکلات عصبی آنها در علل پزشکی مانند تومور مغزی و یا حملات قلبی و … است و به همین اصل است که به پزشکان مراجعه می کنند. دارو هایی مانند آرام بخش ها و یا دارو های ضد افسردگی و همچنین مصرف آمفتامین ها می توانند در برخی افراد منجر به تشدید این بیماری شوند.

چه عواملی سبب بروز اضطراب میشود

این دسته از اشخاص دارای مشکلاتی از قبیل فرو افتادگی دریچه میترال، کم کاری و یا پرکاری غده تیروئید، کم شدن میزان قند خون، سرگیجه و بالا رفتن ضربان قلب و … همگی از نشانه های پزشکی مضطرب شدن هستند که باید در تشخیص آنها علم کافی را داشت و با سایر بیماری ها اشتباه گرفته نشوند.

در هر صورت دلایل و عوامل مختلفی در به وجود آمدن این بیماری دخالت دارند و از طرفی هم برای حل آنها راهکار هی متفاوتی بسته به شدت آن ارائه می شود که در نوع خود کارساز می باشند.

انوع مختلف اضطراب

اضطراب دارای انواع مختلفی است که مهمترین آنها اختلال هراس است که نشانه های آن وحشت های ناگهانی بدون هیچگونه علائم هشدار دهنده ای است. این اختلال معمولا درد قفسه سینه، ضربان قلب غیر ریتمیک، احساس خفگی شدید، عرق کردن زیاد و … را دارند که نباید اشتباه گرفته شوند.

هراس اجتماعی از دیگر انواع این بیماری است که به طور معمول در موقعیت های به اصطلاح اجتماعی نمود بیشتری پیدا می کند و از قضاوت های دیگران و تمسخر توسط دیگر افراد و یا اشتباه کردن ترس و احساس نگرانی زیادی دارند.

از دیگر انواع این بیماری ترس های خاص و یا اصطلاحا فوبیا است. این نوع اختلال باعث بروز ترس های پایدار و بی مورد از یک موقعیت و شرایط به وجود آمده می شود. برای مثال می توان گفت که ترس از ارتفاع که که برای هر کسی می تواند وجود داشته باشد از نمونه های این بیماری است که در فرد احساس نا امنی شدید ایجاد می کند.

شاید هیچگونه دلیل و عاملی برای ترس وجود نداشته باشد ولی ذهنیت مقابله با خطرات چون در فرد وجود دارد، او را از این رویارویی می ترساند. البته نوع دیگری از این بیماری وجود دارد که به فراگیر مشهور است و ترس های بدون دلیل را شامل می شود.

نشانه های اضطراب

این بیماری همانطور که گفته شد دارای انواع مختلفی است و البته از نشان های متفاوتی هم برخوردار است که در ذیل به آنها اشاره شده است.

احساس ترس شدید و برقراری در شرایط و موقعیت های خاص، اختلال در خوابیدن در هنگام شب، یخ زدن دست و پا ها زمانی که عرق کرده اند، خشک شدن دهان، احساس سوزش در اندام ها، تپش قلب بی مورد، کوتاه شدن تنفس ها، آشفتگی های زیاد، سرگیجه، گرفتگی عضلات و حالت تهوع از نشانه های احتمالی بروز این بیماری هستند که به طور حتم در صورت وجود چند مورد از این ها به طور همزمان باید نسبت به در مان آن اقدام نمود.

علت به وجود آمدن اضطراب

تا به امروز علل پزشکی و روانشناسی اضطراب مشخص نشده است. سایر بیماری های حوزه روانشناسی اکثریت ریشه در تربیت خانوادگی و مشکلات اینچنینی دارند. این بیماری برابر تحقیقات به عمل آمده تحت تاثیر عوامل زیادی از جمله تغییرات مغزی و استرس های محیطی بروز پیدا خواهند کرد. زمانی که فرد در طول زمان استرس های شدیدی را در ذهن خود دارد و نمی تواند آن را کنترل کند، به سلول های مغزی فرد آسیب رسانده و ترس را در وجود فرد نهادینه می کند.

زمینه های ارثی و ژنتیکی نیز در بروز آن بی تاثیر نیستند. به این ترتیب اشخاصی که در خانواده آنها این سابقه را دارند به احتمال زیاد خود نیز به شدت های گوناگون امکان دارد دچار شده باشد.

روند تشخیص اضطراب به چه صورت است

برای آنکه روند تشخیص اختلالات اضطرابی به صورت منظم صورت گیرد، باید قبل از هر چیز یک سری معاینات پایه ای بر روی فرد انجام شود. در برخی از حالات بیماری هایی در اشخاص وجود دارند که باید آنها را درمان و پس از آن به بررسی و تشخیص چرایی ترس پرداخت. پزشکان با توجه به اظهاراتی که بیماران دارند و مطالبی را که عنوان خواهند کرد میزان و شدت این بیماری را تشخیص می دهند.

برای مثال آنها شرایط محیطی که شخص در آن زندگی می کند و یا انواع نشانه های شخصیتی و حالت های رفتاری بیماران را بررسی خواهند نمود. چنانچه پزشکان به هر دلیلی نتوانند از نظر علم و تخصصی که دارند این بیماری را تشخیص دهند، فرد را به روان پزشکان و یا روانکاوان معرفی و ارجاع خواهد داد تا ادامه فرآیند تشخیص به صورت دقیق بررسی شود.

روند درمان اضطراب چگونه است

روند درمان اضطراب

با پیشرفت های علمی که در زمینه پزشکی و در طول سال های اخیر صورت گرفته است روند درمان بیماری های مربوط به اختلالات ذهنی و رفتاری مانند اضطراب تسریع پیدا کرده است. این نوع بیماری با عنایت به اینکه از شدت های مختلفی برخوردار است در نوع خود نیز دارای درمان های متفاوتی نیز می باشد.

یکی از انواع این درمان ها از طریق دارو است که معمولا برای کاستن از شدت آن به کار می رود و به هیچ عنوان نمی توانند بیماری را به طور کامل قطع کند. طیف بزرگی از دارو های ضد افسردگی و ضد تشنج و یا روان پریشی از جمله این دارو ها هستند.

یکی دیگر از درمان های قابل استناد به روش روان درمانی است که در آن از طریق گفتگو با بیمار، علل آن را ریشه یابی کرده و راه های رسیدن به آن و در نتیجه درمان های رفتاری از جمله رفتار درمانی شناختی را بررسی و پیاده می کنند. تغییر سبک زندگی و بهره گیری از روش های رسیدن به آرامش از نمونه اقدامات قابل انجام توسط روان درمانگر ها است.

مرکز روانشناسی و مشاوره ندای درون همراه شماست تا به آنچه می خواهید دست پیدا کنید.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون