عملکرد مغز در هنگام عصبانیت چگونه است

عملکرد مغز هنگام عصبانیت چگونه است

 

تشخیص و درمان پرخاشگری | ندای درون : عملکرد مغز در هنگام عصبانیت چگونه است،عصبانیت و خشم همیشگی نیست و افراد یکدفعه از آرامش به خشم و عصبانیت نمی رسند. در واقع ما می توانیم عصبانیت را مانند یک پیوستار در نظر بگیریم که در بخش پایین آن ناراحتی و ناامیدی و آزردگی خاطر را در برمی گیرد و در قسمت میانی آن خشم و دلخوری و ناراحتی است و قسمت انتهای آن خشم و انفجار است.

مشاوران و روانشناسان معتقدند که همه احساسات ما اطلاعات و آگاهی هایی هستند که به ما کمک می کنند تا در موقعیت های مختلف چگونه رفتار و عمل کنیم و مواظب خود باشیم. قسمت میانی مغز انسان آمیگدال نام دارد.

کار این قسمت از مغز پردازش اطلاعات و خاطرات گذشته است. زمانی که درک ما از یک چیز، در سطح ناخودآگاه و یا خودآگاه مانند یک هشدار باشد، بدن ما از قسمت داخلی یعنی غده فوق کلیوی شروع به آزاد کردن هورمون آدرنالین می کند. این غدد در مقابله با استرس به افراد کمک می کند.

عملکرد مغز هنگام عصبانیت چگونه است

اثرات عصبانیت بر روی مغز

در واقع می توان گفت که عصبانیت برچسبی است که مغز انسان روی بعضی شرایط خاص می زند. این شرایط باعث فعال شدن واکنش استرس در بدن انسان می شوند. هورمون آدرنالین در تمام بدن فعالیت دارد و باعث منبسط شدن مجاری تنفسی در افراد می شود تا به میزان لازم اکسیژن داشته باشند و رگ ها را منقبض نگه می دارد تا مغز و قلب بتوانند به تولید کردن خون اکسیژن دار ادامه بدهند .

چون این خون برای عکس العمل های سریع و قاطع بسیار ضروری است؛ یعنی قلب فرد تپیدن را شروع می کند، تنفس او سریع تر می شود و ماهیچه هایش منقبض می شود.

بر اساس نظر روانشناسان، عکس العمل های جنگ، عصبانیت و گریز از عکس العمل های حیاتی است و مغز انسان در پس زمینه ی خود مشغول انجام بعضی محاسبات است تا بداند که بهترین و صحیح ترین شیوه برای نجات از موقعیت پرمخاطره ای که شناسایی کرده چیست؟

افراد وقتی جنگ می کنند که جنگیدن مناسب ترین شانس برای نجات و بقای آن ها باشد و یا در بعضی موارد دیگر احتمال دارد که حس نجات و خلاصی زیادی در آن ها به وجود بیاورد و یا گاهی وقتا منجمد شدن و توقف است که موقعیت مناسب تری را برای آن ها ایجاد می کند.

عواطف و احساسات

عواطف و احساسات در اکثر موارد خوب است اما بعضی وقت بیش از حد می شود. البته باید این نکته را ذکر کنیم که تمام احساسات ما شامل اطلاعاتی است که بدن می فرستد تا توجه ما را به آن چیزی که در اطرافمان اتفاق می افتد جلب کند و به ما کمک کند که نحوه ی عکس العمل خود در مقابل آن اتفاق را به خوبی تعیین کنیم و این کار خیلی خوب است.

تمام احساسات برای افراد مفید هستند، حتی احساسات ناخوشایند و نامتعارف. زمانی که احساسات در واکنش به اتفاقات آن لحظه بروز می کنند نشان دهنده ی شرایط ما هستند. زمانی که یک اتفاق ناخوشایند برایمان اتفاق می افتد، آن تجربیات ناخوشایند را به عنوان یک اتفاق تلخ در ذهن خود رمزگذاری می کنیم و شرایط هایی که اتفاقات تلخ و ناگوار گذشته را به یادمان می آورند سبب فعال شدن عکس العمل های حیاتی در ما می شوند تا بار دیگر آسیب نبینیم.

چه مواردی باعث عملکرد مغز هنگام عصبانیت افراد می شود؟

موارد زیادی هستند که باعث می شوند عصبانیت افراد برانگیخته شود که این موارد عبارتند از:

-مرگ و زندگی

تمام جانداران، از جمله انسان ها، زمانی که حس کنند دارد به آن ها حمله ای می شود که تهدیدی برای جان آنهاست، از خود دفاع می کنند.

-توهین

در یک حالت کلی زمانی که نظم اجتماعی به هر دلیلی به هم می خورد و یا بحثی به خاطر قدرت در بین اعضای یک تیم شکل می گیرد، بی احترامی و توهین به وجود می آید. تمام انسان ها در برابر توهین به شان خود عکس العمل نشان می دهند و این می تواند همان عصبانیت و خشم باشد.

-خانواده

تمام ما از افراد خانواده ی خود در برابر حمله مواظبت و محافظت می کنیم و هر نوع اتفاق ناگوار برای آن ها پیش بیاید ما را هم تحت تاثیر قرار می دهد و هر نوع تهدیدی باعث حمایت ما از آن ها می شود. همچنین مراقبت و محافظت از شریک زندگی و هر نوع تهدید نسبت به او باعث خشم و عصبانیت ما می شود.

-متوقف شدن

انسان ها با محدودیت و قید و بند در تعارض هستند. هر وقتی که عاملی در مقابل پیشرفت و یا خواسته های ما قرار بگیرد و مانع آزادی ما شود واکنش ما عصبانیت خواهد بود. در واقع می توان گفت که عصبانی شدن واکنشی است در مقابل موانعی که در مسیر حرکت و آزادی ما قرار دارد.

-منابع

انسان ها برای مواظبت و حفظ دارایی خود هر کاری را انجام می دهند، افراد اگر یک دارایی خیلی با ارزش داشته باشند هر نوع تهدید نسبت به آن سبب ایجاد خشم و عصبانیت می شود.

-نظم اجتماعی

انسان هایی که باعث بر هم زدن نظم اجتماعی می شوند، عکس العمل ترس را در ما به وجود می آورند که احساس می کنیم، به خاطر عملکرد نامناسب آن ها، همه چیز سقوط می کند و یا از هم پاشیده می شود؛ به عبارت دیگر کارهای اشتباه آن ها نقض قوانین و مقرراتی است که ما برای تعاملات خود وضع کرده ایم.

چه مواردی باعث برانگیختگی عصبانیت افراد می شود؟

اکثر موارد دیگر مانند محیط زیست، طایفه و… هستند که می توانند عکس العمل ما را نسبت فعال شدن مدار عصبانیت و خشم خطرناک تر کنند. بعضی از عصبانیت ها بی مورد و به خاطر بسیاری از مسائل و عوامل روانشناختی می باشد که به کنترل و درمان نیاز دارد.

کنترل کردن احساسات و هیجانات منفی و آگاهی داشتن و اطلاع پیدا کردن نسبت به آن ها از مهارت های مهم و اساسی در زندگی هر شخصی می باشد و به همین خاطر یادگیری آن ها برای داشتن رابطه خوب و مناسب خانوادگی، شغلی، فرزندان و… بسیار مهم و لازم است.

کلینیک مشاوره ندای درون دارای روانشناسان و مشاوران با تجربه و بسیار ماهری در این زمینه می باشد که به افراد کمک می کنند تا راه های کنترل خشم و عصبانیت را یاد بگیرند و بتوانند در موقعیت های لازم عکس العمل مناسبی را از خود نشان بدهند و همچنین یاد بگیرند که چطوری هیجانات منفی خود را کنترل کنند.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون