تاثیر مشاجره والدین بر فرزندان

تاثیر مشاجره والدین بر فرزندان

مشاور فرزند پروری | مشاور روانشناسی کودک | ندای درون : تاثیر مشاجره والدین بر فرزندان،پدر و مادر نباید هیچ وقت نظرات و پیشنهادات یکدیگر را به تمسخر بگیرند،با این کار کودک یاد می گیرد که هر کس برای خود دارای یک نظر متفاوت است،اما باید با منطق و احترام با آن ها برخورد شود.

دیدن کتک کاری و خشونت والدین برای بچه ها خیلی دردناک است.این مساله یکی از دردناک ترین مسائلی است که بچه می تواند تجربه کند. طبق نظر مشاوران و روانشناسان،والدین باید تا سن پنج سالگی از هر نوع مشاجره و دعوا در مقابل کودکان خود خودداری کنند.

وقتی که مشکلی بین زن و شوهر پیش می آید،آن ها باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کنند و با آرامش کامل اعتراضات و نظرات خود را نسبت به یکدیگر بیان کنند و با گفت و گو و صحبت کردن به صورت کاملا منطقی به توافق برسند.

در این حال کودک جو و شرایط خانه را آرام می بیند و دچار نگرانی و استرس نمی شود.این کار سبب می شود تا بچه این نوع رفتار را از والدین خود یاد بگیرد و بداند که در همچین شرایطی باید چگونه با قضیه برخورد کند.

 

تاثیر مشاجره والدین بر فرزندان

مشاجره های خانوادگی و تاثیر روی کودکان

تاثیر مشاجره والدین بر فرزندان و دعواهای خانوادگی و اختلاف میان پدر و مادر،اثرات روانی بسیاری بر روی کودکان می گذارد. پدر و مادر باید به این نکته توجه کنند که بچه ها تمام قضایا را به خاطر می سپارند پس نباید از رفتار و کردار خود غافل شوند.

مهمترین اثرات روانی که مشاجره های خانوادگی بر روی کودکان دارد عبارتند از:

-اختلال در خواب

-کاهش انگیزه

-مشکل در توجه و یادگیری

-تحریک پذیری

-ترس

-اضطراب

-احساس عدم امنیت روانی

-افسردگی

-اختلال در برقراری ارتباط

طبق نظر مشاوران و روانشناسان،بچه ها نباید متوجه مشاجره و اختلاف بین والدین شوند و تا جایی که ممکن است پدر و مادر باید فرزندان خود را به دور از مشکلات زناشویی قرار دهند.

اگر بچه متوجه مشکل و اختلاف شود،شروع به پرسیدن سوال می کند.در این مواقع باید به روش کاملا کلی و ساده برای بچه ها عامل اختلاف و مشاجره توضیح داده شود و کودک نباید به هیچ عنوان احساس نگرانی و ناامنی داشته باشد.

پدر و مادر باید خیال فرزندشان را درباره برطرف شدن مشکل و اختلاف راحت کنند و به هیچ عنوان نباید در مورد جر و بحث ها و اختلاف ها با کودکان خود درد و دل کنند.

تربیت کودکان،مشکلات زناشویی و تاثیر مشاجره های خانوادگی

یکی از عواملی که سبب اختلاف میان زوجین می شود تربیت فرزندان است.زوجین قبل از آنکه ازدواج کنند باید در مورد موضوع های مهم به تفاهم برسند که یکی از این موضوع ها مربوط به بچه دار شدن است.

نمونه های از مسائلی که زوجین باید قبل از ازدواج با یکدیگر در مورد آن به تفاهم برسند عبارتند از:

-زمان بچه دار شدن

-تعداد بچه ها

-فاصله سنی بین آن ها

-اصول تربیتی فرزندان

-آمادگی لازم و شرایط مناسب برای بچه دار شدن

مراقبت از کودک

بر اساس نظر روانشناسان و مشاوران زوجین پیش از بچه دار شدن باید در مورد این مسئله کاملا به توافق برسند.این موضوع خیلی ضروری است،چون مسئولیت نگهداری و مراقبت از بچه کاری بسیار طاقت فرسا و سخت است و زوجین باید در این راه کمک حال یکدیگر باشند.
پدر و مادر باید با بچه های خود رفتار صحیح و درستی داشته باشند و هیچ وقت نباید بچه را مجبور کنند که از میان والدین خود یکی را انتخاب کند.

علاوه بر ذکر این موارد،والدین باید رفتارهای مناسب و آموزنده داشته باشند و الگوی خیلی مناسبی را برای کودکان خود فراهم کنند.پدر و مادر اولین کسانی هستند که بچه می بیند و از حرکات و رفتار آن ها الگوبرداری می کند،پس باید آن ها با بیان احساسات خود نسبت به یکدیگر و ابراز علاقه،احترام و محبت به یکدیگر برخورد کنند و قدردان کارهای یکدیگر باشند تا کودک نیز این رفتار را از آن ها بیاموزد.

رابطه با همسر

زوجین باید رابطه خود با یکدیگر را در یک سطح خوب و مناسب نگه دارند و هیچ وقت کودک را دلیلی برای فاصله گرفتن و دور شدن از یکدیگر قرار ندهند.رابطه خوب و عالی با همسر به سلامت روانی و روحی بچه کمک می کند.
هیچ وقت در جلوی کودک از همسر خود بد نگویید و یا از همسرتان به بچه هایتان شکایت نکنید.

در تربیت کودک خیلی مهم است که پدر و مادر با یکدیگر به تفاهم رسیده باشند و به طور یکسان با کودک خود رفتار کنند.اگر هر کدام از زوجین یک روش تربیتی را انتخاب کند و در پیش بگیرد،کودک گیج می شود و نمی تواند رفتار و عملکرد مناسبی نشان دهد.

آمادگی لازم برای بچه دار شدن

زوجین احتمال دارد در مورد پدر و مادر شدن احساس خیلی متفاوتی با یکدیگر داشته باشند و بعضی مواقع دچار یک احساس خوب و گاهی دچار احساس ناخوشایند شوند.پس آن ها باید قبل از آنکه بچه دار شوند احساسات خود را به خوبی شناسایی کنند و در مورد آن ها با یکدیگر گفتگو کنند.

وقتی که زوجین دغدغه ها و مشکلات خود را در مورد بچه دار شدن به روش مناسب و صحیح با یکدیگر در میان بگذارند می توانند در مورد این موضوع مهم یک تصمیم منطقی و عاقلانه تر را اتخاذ کنند.

مشاجره های خانوادگی چه اثری بر کودکان دارد

ورود بچه به زندگی زناشویی

وقتی که کودک وارد زندگی مشترک زناشویی می شود تغییر و تحولی در زندگی آن ها به وجود می آید.این تغییر و تحول لزوما نه خوب است و نه بد،اما پدر و مادر قبل از بچه دار شدن باید خود را برای همچین تغییراتی در زندگی کاملا آماده کنند.

طبق نظرات روانشناسان و مشاوران،زوجین اگر در مورد مسائلی که احتمال دارد پیش بیاید اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشند می توانند اختلافات و مشکلات زناشویی خود را به شیوه ای کاملا مناسب و خوب مدیریت کنند و ترفندها و راه حل های مناسبی را برای حل اختلافات خود یاد بگیرند و در صورت نیاز از آن استفاده کنند.

مرکز مشاوره ندای درون با مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و دارا بودن اساتید برتر می تواند در این زمینه به زوجین کمک کنند و آنها را راهنمایی کنند تا بتوانند اختلافات زناشویی خود را به خوبی حل کنند و محیطی آرام و بدون نگرانی را به فرزندان خود هدیه دهند.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون