چه زمان می توانیم بگوییم که کودکمان افسرده است

چه زمان کودکمان افسرده است

خدمات نوروفیدبک | مشاور در غرب تهران | ندای درون : علائم افسردگی در کودکان متفاوت است اما به طور کلی می توان گفت که این علائم در کودکان می تواند عصبانیت، تحریک پذیری، گریه ی زیاد و نوسانات خلقی و روحی باشد. یا از یک سوی دیگر اگر نگاه کنیم، احساس بی کفایتی که بچه مدام بگوید که مثلا من توانایی انجام هیچ کاری را به درستی ندارم و با ناامیدی و ناراحتی و اندوه زیادی همراه است. خودداری کردن از رفتن به مدرسه و یا داشتن مشکل در مدرسه، افت تحصیلی و یا کاهش عملکرد در مدرسه و همچنین مشکل در جمع کردن حواس و تمرکز که هر عامل بیرونی بی ارزشی می تواند سبب پرت شدن فکر و حواس او شود.

بر اساس نظر متخصص افسردگی، دوری کردن از خواهر و برادر و دوستان، پرخوابی بیش از حد و یا مشکل در خواب، افکار خودکشی، مشکلات گوارشی، کاهش انرژی، کاهش وزن یا افزایش وزن، تغییر در اشتها، این علائم باید در کودک هر روز و حداقل در مدت دو هفته به طور مداوم مشاهده شود تا بتوانیم بگوییم که کودکمان افسرده است.

چه زمانی کودکمان افسرده است

علت پیدایش افسردگی در کودکان چیست

دلیل به وجود آمدن افسردگی در اشخاص علل خصوص کودکان بر حسب جنس، سن و شرایط بیولوژیک آن ها بسیار متفاوت است. بر اساس نظر و دیدگاه مشاوران، سابقه خانوادگی و ژنتیک یکی از علت های مهم افسردگی می باشد. اگر اختلالات خلقی و یا سابقه خانوادگی وجود داشته باشد، مبتلا شدن به افسردگی کودک و یا در معرض واقع شدن او بیشتر است. آسیب دوران کودکی یا تروما نیز می تواند به سبب آن باشد.

بعضی از اتفاق ها بر چگونگی واکنش بدن به شرایط پر استرس و ترس اثر می گذارد. تجربه کردن یک اتفاق وحشتناک و یا تلخ در زندگی می تواند باعث بروز افسردگی در آینده شود.

بر اساس نظر روانشناسان بعضی از مشکلات جسمی نیز فرد را در معرض ابتلا به افسردگی قرار می دهد؛ مثلا: بیماری های لاعلاج مانند سرطان، مشکلات تیروئید، ام اس، درد مزمن، بی خوابی، اختلال بیش فعالی و کم توجه، کمبود برخی ویتامین ها در بدن، استفاده از مواد مخدر و یا سابقه استفاده از آن و مصرف بعضی داروها می تواند سبب افسردگی شود.

خلق کودکان بخصوص در برابر چند عامل استرس زای اجتماعی مانند اختلافات خانوادگی مزمن، شکست های تحصیلی، سوء رفتار و غفلت آسیب پذیر باشد. اکثر کودکانی که مبتلا به اختلال افسردگی هستند قبلا مورد غفلت و یا سوء رفتار قرار گرفته اند و یا خانواده ی آن ها دارای بار روانی اجتماعی خیلی زیادی هستند مانند فقر، سوء مصرف مواد و یا بیماری روانی والدین کودکانی که مبتلا به افسردگی هستند و در محیط های پر استرس و نامناسب زندگی می کنند اگر از آن محیط دور شوند و یا استرس آن ها کم شود ممکن است که علائم افسردگی آن ها بهبود پیدا کند.

افسردگی کودکان به چند دسته تقسیم میشود

ذکر این نکته لازم است که افسردگی با توجه به شدت علائم، به دسته های مختلفی تقسیم می شود. بعضی از افراد افسردگی را به شیوه ی شدید و مداوم و بعضی دیگر آن را به به صورت خفیف و موقتی تجربه می کنند. همچنین افراد باید بدانند که افسردگی به خود را به شیوه ی دوره ای نشان می دهد و احتمال دارد که شروع آن به صورت تدریجی باشد.

بر اساس نظر مشاوران و روانشناسان یکی از دغدغه های بهداشت عمومی، اختلال افسردگی در کودکان می باشد چون این اختلالات شایع بوده و باعث عوارض بلند مدت زیادی در زمینه ی رشد روانی فرد و رشد شناختی اجتماعی او می شود. این اختلال هشت درصد نوجوانان و سه درصد کودکان را در بر می گیرد.

پس با این حال شناسایی زود هنگام و دسترسی به مداخلات بر اساس درمان شناختی کرداری و رفتاری و داروهای ضد افسردگی از اهمیت زیادی برخوردار است. در خانواده ها اختلال افسردگی تکرار می شود و این خطر برای کودکانی که پدر و مادر آن ها افسردگی زود هنگام را تجربه کرده اند خیلی بیشتر است.

آیا کودکان افسرده خودکشی می کنند

بیشتر کودکان و نوجوانانی که به اختلالات افسردگی دچار شده اند هیچ وقت نه دست به خودکشی می زنند و نه خود را می کشند. ولی کودکانی که به افسردگی شدید دچار شده اند بیشتر اوقات در سر افکار خودکشی دارند و همچنان جدی ترین خطر افسردگی اساسی، خودکشی است. با این حال بیشتر کودکان افسرده حتی فکر خودکشی نیز در افکار آن ها وجود ندارد و همچنین اکثر نوجوانانی که از خود رفتار انتحاری را نشان می دهند دچار اختلال افسردگی نیستند.

درمان افسردگی کودکان چگونه خواهد بود

برای درمان افسردگی کودکان اول باید روانشناس سطح و نوع آن را تشخیص دهد و براساس علائم و شرایط راه درمان را برای این بیماری کودک پیدا کند که بعضی از این راه ها عبارتند از:

-برای معالجه افسردگی خفیف کودکان، مداخلات حمایتی و آموزش -روانی تاثیر گذار است.

-برای کودکانی که دچار افسردگی متوسط تا شدید یا دچار رفتار و یا افکار خودکشی هستند به دارو درمانی و شناخت درمانی نیاز دارند. البته پدر و مادرها باید به این نکته توجه کنند که دوره های درمانی باید شش ماه ادامه داشته باشد و در مدت زمان کم نتیجه ی مناسب و مطلوب به دست نمی آید.

همچنین بر اساس نظر متخصصان مشاهده هر نوع رفتار متفاوت در کودکان که پدر و مادرها قبل شاهد آن نبوده اند و یا تغییرات خیلی ناگهانی در رفتار و خلق و خوی کودک به بررسی نیاز دارد و والدین نباید بی تفاوت از کنار آن بگذرند؛ زیرا والدین هر چقدر زودتر از اختلالات روانی و مشکلات رفتاری کودک خود اطلاع پیدا کنند درمان آن نیز زودتر و نتیجه بخش تر خواهد بود و از شدت گرفتن آن جلوگیری می شود.

کلینیک مشاوره در غرب تهران

کلینیک مشاوره ندای درون یک کلینیک تخصصی در زمینه مشاوره و روانشناسی است و دارای بهترین مشاوران و روانشناسان است. همانطور که می دانیم کودکان و نوجوانان سرمایه های آینده یک سرزمین هستند و باید به آن ها توجه زیادی شود. امروزه افسردگی در بین کودکان و نوجوانان نیز زیاد شده است و همین امر باعث نگرانی والدین شده است.

ولی همه علائم را نمی توان افسردگی تلقی کرد. به همین خاطر روانشناسان و مشاوران این کلینیک به پدر و مادرها کمک می کنند که با علائم افسردگی بیشتر آشنا شوند و مواظب کودکان خود باشند که به افسردگی دچار نشوند. همچنین در این کلینیک روانشناسان به کودکانی که دچار افسردگی شده اند کمک می کنند که هرچه سریعتر بهبود یابند و به شرایط عادی زندگی خود برگردند.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون