پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین

پیامدهای عزت نفس پایین یک مشکل جدی است که نیاز به تشخیص درست و درمان دارد. این مسئله بر روی تمامی جنبه های زندگی افراد تاثیر خواهد گذاشت و سبب خواهد شد تا روند عادی زندگی دچار اختلال شود بنابراین اگر افراد شادی و نشاط را در وجود خود احساس نمی کنند امکان دارد از این مشکل رنج ببرند بدونه این که خود نسبت به آن آگاهی لازم را داشته باشند.

عزت نفس چیست

عزت نفس یعنی اعتماد داشتن به توانایی ها و ارزش های شخصی خود. البته این تعریف به این معنا نیست که در همه زمینه ها بهترین و اولین باشیم بلکه داشتن رضایت کامل از خود در زمانی که در شرایط مناسبی نیستیم اعتماد بالا به خودمان را خواهد رساند. این یعنی پذیرفتن خودمان با همه ضعف ها و نقاط قوت هایی که در ما وجود دارد.

پیامدهای عزت نفس پایین کدامند

مهم ترین پیامدهای متداول عزت نفس پایین

عزت نفس پایین پیامدهای بیشماری را برای افراد به دنبال خواهد داشت که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می باشند:

۱: گریزان بودن ازافراد دیگر و از حضور در جمع دیگران رایج ترین پیامد این مسئله است. این گونه افراد بر این باورند که ارزششان آن قدر پایین است که کسی تمایلی به رفت و آمد با آن ها را ندارند ویا خیال می کنند که زندگی در قبالشان عادلانه رفتار نکرده است و مانند یک قربانی با آن ها رفتار شده است.

۲: مقصر دانستن دیگران، این طیف از افراد تمایل زیادی به مقصر دانستن دیگران دارند. دوست دارند همه بدبختی ها و شکست ها ی زندگی شان را به گردن دیگران بیندازند. این دسته هر چه قدر احساس ناتوانی و بی کفایتی نمایند بیشتر دیگران را مورد انتقاد قرار می دهند و خیال می کنند هر چه قدر بیشتر ایرادی در رفتار و گفتار دیگران پیدا کنند می توانند خود را بالا بکشند اما این فکر اشتباه و غیر منطقی است.

۳: جلب توجه کردن، این دسته از افراد شادی و خوشبختی خود را در قبال بازخورد رفتار دیگران می بینند و اگر بنا به دلایلی این توجه از طرف دیگران کم یا از بین برود احساس نارحتی و رنجش می کنند.

۴: خودخواهی، افرادی که از این مشکل رنج می برند آن قدر درگیر احساسات منفی خود هستند و آن قدر با احتیاجات و آرزوهای خود درگیر می شوند که فرصتی برای وقت گذاشتن برای نزدیک ترین افراد خانواده و عزیزان شان ندارند.

دیگر پیامدهای نداشتن اعتماد به نفس

۵: دودلی، این افراد به توانایی ها و قابلیت های خود شک دارند در نتیجه دودل و اهمال کار خواهند شد و قدرتی در تصمیم گیری های مهم نخواهند داشت در نتیجه تلاش هایشان برای انجام کارهای مهم زندگی بی نتیجه خواهد بود.

۶: احساس یک قربانی را داشتن، افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار می باشند اغلب به خاطر شرایطی که در آن قرار گرفته اند احساس قربانی بودن را دارند. و این احساس سبب خواهد شد که فکر کنند بر اوضاع هیچ کنترلی ندارند و در قبال مسائلی که پیش آمده است هیچ مسئولیتی ندارند و در واقع به افراد دور و بر خود اجازه می دهند تا آن ها را تحت فشار قرار دهند و برای انجام برخی مسئولیت ها آن ها را به جلو هل بدهند.

۷: خودستایی، زمانی که افراد از این مشکل رنج ببرند و مدام با آن درگیر باشند باعث خواهد شد تا کمبودهای خود را در انجام برخی کارهای افراطی جبران کنند. درحقیقت با انجام این کارها قصد دارند تا دیگران را تحت تاثیر قرار بدهند.

۸: رقابت بیش از اندازه با دیگران، وجود این احساس سبب خواهد شد تا افراد بخواهند در همه کارها و در همه شرایط در یک سطح عالی و بالاتر از افراد دیگر قرار بگیرند. آن ها بر این باورند که پشت سر نهادن و شکست دادن دیگران سبب خواهد شد تا خودشان بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

۹: وجود عادت های عجیب و غریب، کندن موهای نقاط مختلف بدن از جمله ابرو و مژه و همچنین کندن و جویدن ناخن از نشانه های بارز عزت نفس پایین در افراد است. این رفتارها مکانیسمی دفاعی در مقابل استرس ها و نگرانی ها می باشند.

برخی از رفتارهای خود آزار دهنده در اعتماد به نفس پایین

علاوه بر مواردی که درباره عزت نفس پایین ذکر شد موارد دیگری وجود دارند که به رفتارهای خود آزار دهنده معروف هستند برای مثال: این دسته از افراد شخصی را که از او تا حد مرگ متنفر می باشند به مهمانی های خود دعوت می کنند. این رفتار از نظر یک شخص سالم و البته نرمال و عادی امری غیر عادی است اما این طیف از افراد به شدت خواهان برقراری صلح هستند حتی به قیمت برهم زدن آرامش خود.

مورد بعدی که در رابطه با افرادی که دارای عزت نفس پایین می باشند وجود دارد این است که دروغ های عجیب و احمقانه بسیاری از آن ها شنیده خواهد شد. آن ها به شدت محافظه کار هستند و دوست دارند که اوضاع را به هر ترتیبی که شده آرام کنند به همین دلیل گاهی برای بیان واقعیت هایی که به نظرشان زیاد جالب نیستند از دروغ های مصلحتی استفاده خواهند کرد.

رفتارهای خود آزار دهنده در اعتماد به نفس پایین

نکات مهم در رفتار این افراد

نکته جالب این است که به محض بیان این دروغ ها فورا پشیمان خواهند شد اما آنان برای گرفتن تایید دیگران دست به تظاهر می زنند و خود واقعی شان را پنهان می کنند. مسئله بعدی که در رابطه با این دسته از افراد وجود دارد این است که مدام در حال چرت زدن هستند حتی گاهی بیشتر از زمان کودکی خود چرت خواهند زد زیرا عزت نفس پایین تاثیر مستقیمی بر روی فیزیک بدن خواهد داشت. خستگی و خواب زیاد و تخریب یک باره انرژی از نشانه های مهم این مشکل در افراد است.

اگر نشانه های این مشکل را در خودتان می بینید ولی درباره آن ها دچار تردید شده اید با مشاوران و روان شناسان متخصص مرکز ندای درون تماس بگیرید تا ضمن تشخیص دقیق این مشکل از راه کارها و مشاوره های آنان استفاده کنید و به کمک آنان بتوانید این معضل و نارحتی روحی و روانی را کنترل و از بین ببرید.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

نگرانی و فشار روانی در نوجوانان

علائم نگرانی و فشار روانی در نوجوانان نگرانی و فشار روانی در نوجوانان علائم مختلف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مرکز ندای درون